Η Απάντηση Των Ινδιάνων Ungdomshuset Στον Αρχηγό Των Καπιταλιστών

by

To μπλογκοχωριό

    Ο ουρανός που πάντα έχει ένα δάκρυ συμπόνιας για το λαό μου
    που μας φαίνεται αιώνιος και αμετάβλητος
    μπορεί τώρα να αλλάξει.
    σήμερα είναι καθαρός αύριο όμως ίσως σκεπαστεί με σύννεφα.
    τα λόγια μου είναι σαν τα αστέρια ποτέ δεν αλλάζουν.

    Σ’ αυτά λοιπόν που θα πει ο Σηάτλ
    μπορεί ο Μεγάλος Λευκός Αρχηγός της Ουάσινγκτον
    να βασιστεί με σιγουριά.
    Όπως βασίζεται στις εναλλαγές των εποχών

    Ο Μεγάλος Αρχηγός της Ουάσινγκτον
    μας στέλνει μήνυμα πως θέλει να αγοράσει τη γη μας.
    Καλοσύνη του, παρ’ όλο που ξέρουμε ότι δεν έχει ανάγκη τη φιλία μας
    Την πρότασή του πάντως θα τη σκεφτούμε καλά,
    γιατί ξέρουμε πως αν δε δεχτούμε
    ο λευκός θα θελήσει με τα όπλα ν’ αρπάξει τη γη μας.

    Ρωτάω όμως :
    Πώς μπορεί κανείς
    να πουλά ή να αγοράζει τον ουρανό
    ή τη ζεστασιά της γης;

    Η ιδέα μας φαίνεται περίεργη.
    Επειδή ακριβώς δε μας ανήκουν η δροσιά του αέρα και η διαύγεια του νερού.
    Πώς λοιπόν είναι δυνατόν να τα αγοράσετε;
    Πάντως μην ανησυχείτε : Θα πάρουμε την απόφασή μας.

    Κάθετί πάνω σ’ αυτή τη γή είναι ιερό για το λαό μου.
    Κάθε λαμπερή πευκοβελόνα
    Κάθε αμμουδερή ακρογιαλιά
    Κάθε κομματάκι ομίχλης
    Στα σκοτεινά δάση
    Κάθε ξέφωτο
    Κάθε βούϊσμα εντόμου
    Είναι ιερό
    Στη μνήμη του λαού μου

    Είμαστε κομμάτι της γης και αυτή πάλι ένα κομμάτι από μας.

    Οι χυμοί που τρέχουν μέσα στα δέντρα μεταφέρουν τις μνήμες του ερυθρόδερμου ανθρώπου.
    Τα ευωδιαστά λουλούδια είναι αδελφές μας. Το ελάφι, το άλογο, ο μεγάλος αετός είναι τ’ αδέλφια μας.
    Οι απότομες, ψηλές κορυφές, τα καταπράσινα λιβάδια, η ζεστασιά του πόνεϋ, ο άνθρωπος, όλα ανήκουν στην ίδια οικογένεια.
    Καταλαβαίνει λοιπόν τι μας ζητάει ο Μεγάλος Αρχηγός της Ουάσινγκτον
    όταν μας παραγγέλνει ότι θέλει ν’ αγοράσει τη γη μας;

    Γρήγορα θα κατακλύσετε όλη τη χώρα
    Ο Μεγάλος Αρχηγός μας παραγγέλνει ότι θα μας εξασφαλίσει ένα μέρος έτσι που να μπορούμε να ζούμε άνετα μεταξύ μας.
    Όπως ο πατέρας που αποφασίζει για τα παιδιά του.

    Ξέρουμε ότι ο λευκός δεν καταλαβαίνει τους τρόπους μας.
    Ένα κομμάτι γης μοιάζει σ’ αυτόν μ’ ένα οποιοδήποτε κομμάτι
    γιατί είναι ένας ξένος που έρχεται μέσα στη νύχτα και παίρνει ό,τι έχει ανάγκη.

    Η γη δεν είναι σύντροφός του αλλά εχθρός του.
    Με την απληστία του θα την καταβροχθίσει και δε θ’ αφήσει πίσω του τίποτα παρά μόνο έρημο.

    Βρίσκουμε χαρά στα δάση ……
    Ίσως να μην το καταλαβαίνετε γιατί οι συνήθειές μας είναι διαφορετικές
    απ’ τις δικές σας.

    Το πεντακάθαρο νερό που κυλά στα ρυάκια και στα ποτάμια
    μεταφέρει στο διάβα του και το αίμα των προγόνων μας.
    Το μουρμουρητό του είναι η φωνή τους.

    Κάθε φευγαλέα αντανάκλαση του φωτός πάνω στο διάφανο νερό των λιμνών
    εξιστορεί γεγονότα και παραδόσεις απ’ τη ζωή του λαού μας.

    Τα ποτάμια είναι αδέρφια μας.
    Σβήνουν τη δίψα μας μεταφέρουν τα κανώ μας και τρέφουν τα παιδιά μας.

    Αν σας πουλήσουμε τη γη μας
    μην ξεχάσετε να μάθετε και στα δικά σας παιδιά
    πως τα ποτάμια είναι αδέρφια όλων μας.

    Δεν καταλαβαίνω
    Οι τρόποι μας είναι διαφορετικοί απ’ τους δικούς σας
    Η όψη των πόλεών σας κάνει κακό στα μάτια του ερυθρόδερμου
    Ο θόρυβος ταράζει τ’ αυτιά μας.
    Αλλά αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή είμαι ένας άγριος και δεν καταλαβαίνω.

    Την αδικαιολόγητη απαίτηση ν’ αγοράσετε τη γη μας
    θα τη σκεφτούμε προσεκτικά.

    Αν δεχτούμε θα βάλω ένα όρο :

    Ο λευκός άνθρωπος θα πρέπει να συμπεριφέρεται στα ζώα σα ναταν αδέρφια του
    Είμαι άγριος και δεν καταλαβαίνω γιατί ο λευκός αφήνει πίσω του Χιλιάδες Νεκρά Αγριοβούβαλα πυροβολώντας τα μόνο για το κέφι του μέσα από το σιδερένιο άλογό του που καπνίζει ενώ εμείς δε σκοτώνουμε παρά μόνο για να τραφούμε.

    Τί είναι ο άνθρωπος χωρίς τα ζώα ;
    Αν εξαφανίζονταν όλα τα ζώα ο άνθρωπος θα πέθαινε
    από μεγάλη πνευματική ερημιά.
    Ό,τι συμβεί στα ζώα θα συμβεί σύντομα και στον άνθρωπο.

    Ξέρουμε τουλάχιστον αυτό:
    Η γη δεν ανήκει στον άνθρωπο. Ο άνθρωπος ανήκει στη γη.
    Κι ακόμα πως εμείς δε δημιουργήσαμε τον ιστό της ζωής αλλά αποτελούμε μόνο μια ίνα μέσα σ’ αυτόν.
    Αν προκαλέσουμε κάποια καταστροφή στον ιστό οι συνέπειες θα έρθουν και σε μας τους ίδιους.

    Πρέπει να το πάρουμε απόφαση :
    Η νύχτα και η μέρα δεν μπορούν να υπάρξουν μαζί την ίδια στιγμή.

    Ο λαός μου ρωτά :
    Την αδικαιολόγητη απαίτηση του λευκού να αγοράσει τη γη μας θα τη σκεφτούμε καλά.
    Όμως, ο λαός μου ρωτά :
    Τι θέλει να αγοράσει ο λευκός; Γίνεται να αγοράσει κανείς τον ουρανό η την γρηγοράδα της αντιλόπης;
    Θα κάνετε λοιπόν τη γη ό,τι θέλετε επειδή ο ερυθρόδερμος θα υπογράψει ένα κομμάτι χαρτί και θα το παραδώσει στο λευκό;
    Τη στιγμή που δε μας ανήκει η δροσιά του αέρα και το άφρισμα του νερού
    γιατί επιμένετε να τ’ αγοράσετε;

    Όλα μοιράζονται τον αέρα με την ίδια πνοή.
    Τα ζώα, τα δέντρα, ο άνθρωπος μοιράζονται την ίδια ανάσα.
    Ο αέρας που έδωσε στον παππού μας την πρώτη του αναπνοή
    Θα πάρει και τον τελευταίο του στεναγμό.

    Ο λευκός δε φαίνεται να δίνει σημασία στον αέρα που αναπνέει :
    Όπως ο άρρωστος που του έχει εξασθενίσει η όσφρηση.
    Πουθενά στις πολιτείες του λευκού δεν υπάρχει μια ήσυχη ειρηνική γωνιά.Δεν υπάρχει τόπος να σταθείς ν’ακούσεις το ξεπέταγμα των φύλλων την άνοιξη ή το βουητό των εντόμων.
    Αλλά τι μένει απ’ τη ζωή αν ο άνθρωπος δεν μπορεί να αφουγκραστεί το μοναχικό κάλεσμα του κοκκινολαίμη ή τις συζητήσεις των βατράχων τη νύχτα στη μικρή λίμνη; Ίσως είμαι άγριος και δεν καταλαβαίνω.

    Θα τη σκεφτούμε την πρότασή σας.
    Δεν έχει σημασία που θα περάσουμε το υπόλοιπο της ζωής μας.
    Τα παιδιά μας είδαν τους πατεράδες τους ταπεινωμένους.
    Οι πολεμιστές μας ντροπιάστηκαν.
    Μετά τις ήττες περνούν τις ημέρες τους άσκοπα και δηλητηριάζουν τα κορμιά τους με δυνατό ποτό.

    Μετά από λίγους χειμώνες, μετά από λίγα φεγγάρια, κανένα παιδί των μεγάλων φυλών δε θα μείνει για να πενθήσει ένα λαό, που κάποτε ήταν δυνατός και με πολλές ελπίδες, όπως ο δικός μας σήμερα.
    Τί να πενθήσω;
    Τι να πενθήσω από τον αφανισμό του λαού μου;
    Οι λαοί αποτελούνται από ανθρώπους και οι άνθρωποι έρχονται και φεύουν όπως τα κύματα της θάλασσας.

    Ο καιρός της δικής σας παρακμής είναι ακόμα μακριά αλλά θάρθει.
    Κανείς δεν ξεφεύγει από το γραφτό του.

    Μολύνετε το κρεββάτι σας και μια νύχτα θα πάθετε ασφυξία
    από τα ίδια σας τα απορρίματα.

    Αν ξέραμε τα όνειρα του λευκού ….
    Ο θεός σας προσφέρει κυριαρχία στα ζώα, τα δάση και στους ερυθρόδερμους
    για κάποιον ιδιαίτερο λόγο.
    Όμως αυτός ο λόγος είναι ένα αίνιγμα για μας.
    Είναι κάτι που δεν καταλαβαίνουμε
    όταν όλα τα αγριοβούβαλα εξοντώνονται, τα άγρια άλογα δαμάζονται,
    οι απόκρυφες γωνιές του δάσους μολύνονται από τους ανθρώπους
    και η όψη των λόφων που είναι γεμάτη λουλούδια
    γεμίζει από τα καλώδια του τηλεγράφου.

    Που είναι η λόχμη;
    ΕΞΑΦΑΝΙΣΜΕΝΗ
    Που είναι ο αετός;
    ΕΞΑΦΑΝΙΣΜΕΝΟΣ
    Αυτό είναι το τέλος της ζωής και η αρχή του θανάτου.

    Οταν ο τελευταίος Ινδιάνος λείψει από τη γή κι ο λευκός φέρνει στη μνήμη του το λαό μου σαν ένα θρύλο , οι ψυχές των νεκρών μας θα ταξιδεύουν σαν το σύννεφο πάνω στον κάμπο.Θα γεμίζουν τις ακρογιαλιές και θα φιλοξενούνται στα δάση που αγάπησαν όπως το μωρό που αγαπά τον χτύπο της μητρικής καρδιάς. Ο λευκός δε θα ναι ποτέ μόνος σε αυτό τον τόπο.
    «Όλοι μοιράζονται τον αέρα με την ίδια πνοή.Τα ζωά , τα δέντρα , ο άνθρώπος μοιράζονται την ίδια ανάσα.»

    Ας μεταχειριστεί λοιπόν το λαό μου με δικαιοσύνη και ειλικρίνεια
    γιατί στους νεκρούς δεν λείπει η δύναμη.

    Μίλησα για θάνατο;
    Δεν υπάρχει θάνατος.
    Μόνο η εναλλαγή των κόσμων.

Το κείμενο αυτό αποτελεί την ιστορική απάντηση του Seatle, του αρχηγού των ινδιάνων Σκουάμις στον Πρόεδρο των ΗΠΑ που ζητά να αγοράσει τη γη της φυλής του. Αν και γραμμένο το 1855, είναι σήμερα επίκαιρο όσο ποτέ. Η δυσαρμονία του ανθρώπου με τη φύση δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη όσο σήμερα. Η θυσία κάθε αξίας στο κέρδος δεν ήταν ποτέ πιο γενικευμένη. Η περιθωριοποίηση από τη λαίλαπα του δυτικού καπιταλισμού όλων των μη δυτικών τρόπων ζωής και σκέψης, που τόσα έδωσαν στην ανθρωπότητα, δεν ήταν ποτέ πιο αισθητή. Η απάντηση του ινδιάνου αρχηγού Seatle λέει τα διαχρονικώς αυτονόητα σε μια εποχή που έγινε κανόνας το παράλογο και ταριχεύθηκε η ελπίδα.

Η εποχή μας όμως είναι γεμάτη από ινδιάνους που δεν ξεπουλούν τον τόπο τους στο μεγάλο λευκό αρχηγό και επιμένουν να ζουν με αξίες άλλες για τα μέτρα και σταθμά του συστήματος. Μια από αυτές τις εστίες αντίστασης είναι το Ungdomshuset Blir. Το κοινωνικό αυτό κέντρο, που βρίσκεται στην Κοπεγχάγη της Δανίας, πρόσφατα καταλήφθηκε από αντιτρομοκρατικές μονάδες των Δανικών δυνάμεων καταστολής με τη συνδρομή ελικοπτέρων και του στρατού, εκκενώθηκε από τους ανθρώπους που έμεναν σε αυτό και στη συνέχεια κατεδαφίστηκε από κουκουλοφόρους εργάτες σε εντεταλμένη κρατική υπηρεσία, για να παραδοθεί το εναπομείναν οικόπεδο στην (παρά) θρησκευτική οργάνωση Faderhuset. Από την κατεδάφιση του κέντρου προηγήθηκαν γενικευμένες συγκρούσεις των αλληλέγγυων στην Ungdomshuset με τις δυνάμεις της «τάξης», που όμοιές τους δεν είχε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια η Δανία, καθώς και συλλήψεις συνολικά 600 περίπου διαδηλωτών.

Μέχρι και την ισοπέδωσή του το κέντρο λειτουργούσε ως ζωντανός χώρος κοινωνικής δράσης, πολιτικής αμφισβήτησης και πολιτιστικής παρέμβασης για 25 συναπτά έτη. Η ιστορία του ξεκινά βέβαια από πολύ πιο παλιά, από το 1897, οπότε χτίστηκε και από τότε υπήρξε ένα από τα κέντρα του εργατικού κινήματος της Δανίας. Αποτέλεσε μαζί με την αυτοδιοικούμενη κοινότητα Christiania, που βρίσκεται πάλι στην Κοπεγχάγη, επίκεντρο των Δανικών κοινωνικών κινημάτων και γι’ αυτό άλλωστε ισοπεδώθηκε από το φασιστικό μένος του Δανικού κράτους.

Το Ungdomshuset Blir αποτελεί μια από τις ρωγμές που συναντιούνται σε κάθε χώρο και χρόνο αυτού του συστήματος προς πείσμα κάθε εξουσίας. Όπως κάθε χώρος ελευθερίας στο τοπίο των δυτικών μητροπόλεων, έτσι και το Ungdomshuset πρεσβεύει τη δίψα του ανθρώπου για ζωή με ελευθερία και αξιοπρέπεια μακριά από τις καθημερινές στρεβλώσεις που αναπόφευκτα φέρνει η κυριαρχία του ανθρώπου από άνθρωπο. Εκφράζει το διαχρονικό πρόταγμα του ινδιάνου Seatle για αρμονική συμβίωση του ανθρώπου με τη φύση μεταλλαγμένο για τις ανάγκες των αφύσικων καπιταλιστικών μητροπόλεων σε πρόταγμα για συμβίωση του ανθρώπου με το συνάνθρωπό του με τις ίδιες αρχές της ελευθερίας και της αρμονίας.

H παραποίηση του τίτλου του ιστορικού αυτού κειμένου, έστω και αν παραπληροφορεί, γίνεται εσκεμμένα ως επιθυμία αφιέρωσής του στους καταληψίες και στους αλληλέγγυους της Ungdomshuset Blir.

ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΕΤΕ ΟΥΤΕ ΣΤ’ ΟΝΕΙΡΟ ΣΑΣ
ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΡΥΘΡΟΔΕΡΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΑΣ

ΥΓ. Το γράμμα του ινδιάνου αρχηγού Seatle κυκλοφορεί στα Ελληνικά από τις εκδόσεις ΚΟΑΝ.

Μερικά λινκς :
Το γράμμα του ινδιάνου αρχηγού Seatle
Πληροφορίες για την Christiania
Πληροφορίες για την Ungdomshuset
Το γκρέμισμα της Ungdomshuset

Advertisements

3 Σχόλια to “Η Απάντηση Των Ινδιάνων Ungdomshuset Στον Αρχηγό Των Καπιταλιστών”

  1. maramenasyka Says:

    Πέντε λέξεις μια ιστορία
    Αν θες γράφεις,δες ποιές είναι οι λέξεις
    http://maramenasyka.wordpress.com/

  2. Παιχνίδι με Ποιήματα « IN LOVE WITH LIFE Says:

    […] τη σκυτάλη από το φίλο Xamogelo αναδημοσιεύω από (πολύ) παλιότερη δημοσίευσή μου το παρακάτω […]

  3. Η Απάντηση Των Ινδιάνων Σκουαμίς Στον Πρόεδρο των ΗΠΑ « Πολιτιστικός Σύλλογος Εργαζομένων Ομίλου ΟΤΕ Says:

    […] (περισσότερα εδώ) […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: