Το Ιντερνετικό Ραδιόφωνο Σε Κίνδυνο

by

Maya Blood

Από την εμφάνισή του διαδικτύου τίποτα δεν έχει παραμείνει ίδιο στον τρόπο που επικοινωνούν οι άνθρωποι μεταξύ τους. Δεν είναι μόνο οι νέοι ψηφιακοί τρόποι, με τους οποίους πλέον επικοινωνούμε, που έχουν φέρει την αλλαγή, αλλά και η αναγέννηση των παραδοσιακών μέσων επικοινωνίας, όπως είναι ο τύπος, η τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Ιδιαίτερα, το ιντερνετικό ραδιόφωνο, που προέκυψε από την εφαρμογή του παραδοσιακού μοντέλου επικοινωνίας του ραδιοφώνου στο νέο μέσο, παρουσιάζει σήμερα μεγάλη έκρηξη απελευθερώνοντας και εκδημοκρατίζοντας ένα μέσο που είχε στεγανοποιηθεί αφόρητα στο μη – ψηφιακό κόσμο.

Ωστόσο η άτεγκτη εφαρμογή των κανόνων του μη – ψηφιακού κόσμου, που έχει πάντα την τάση να περιορίζει την ελεύθερη ροή πληροφοριών στο διαδίκτυο, πλήττει και το ιντερνετικό ραδιόφωνο. Η απόφαση του Αμερικανικού Copyright Royalties Board (US CRB) στις 9 Μαρτίου να αυξήσει τις εισφορές Πνευματικής Ιδιοκτησίας κατά 1200% για τους Αμερικανικούς ιντερνετικούς σταθμούς καταδικάζει στην παρανομία ή στη χρεοκοπία την πλειονότητα των σταθμών και οδηγεί σε μαρασμό ένα διαδικτυακό μέσο με 75 εκατομμύρια ακροατές. Ήδη, οι επιπτώσεις της απόφασης είναι έκδηλες. Ο δημοφιλής σταθμός Pandora περιορίζει την εκπομπή του προγράμματός του αποκλειστικά για τους κατοίκους ΗΠΑ ενώ άλλοι σταθμοί προσανατολίζονται στην επιβολή συνδρομής προκειμένου να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος. Η απόφαση του US CRB υπογραμμίζει μία γενικότερη κατεύθυνση που παρατηρείται και στην ΕΕ αλλά και παγκοσμίως για την επιβολή δρακόντιων κανόνων στο ιντερνετικό ραδιόφωνο.

Οι νέες εξελίξεις μας αφορούν. Μας αφορούν γιατί εμπορευματικοποιούν αυτόματα διαδικτυακές υπηρεσίες που μέχρι τώρα ήταν δωρεάν. Επίσης επειδή φιμώνουν την ελευθερία έκφρασης όσων δεν έχουν τη δυνατότητα να συντηρήσουν ιντερνετικούς σταθμούς με τέτοιες εξωφρενικές εισφορές και είναι αυτοί που πραγματικά πρέπει να ακούγονται. Κυρίως γιατί αναπλάθουν το «πεθαμένο» ραδιοφωνικό μοντέλο της ομοιογένειας και του εμπορευματικού, που βιώνουμε στον μη – ψηφιακό κόσμο. Τέλος επειδή πιθανότατα θα γίνουν πραγματικότητα και στην Ελλάδα μέσω κανονιστικών πράξεων της ΕΕ, που θα ενσωματωθούν στο Ελληνικό δίκαιο, και θα μετατρέψουν σε συνδρομητικούς όλους τους δωρεάν Ελληνικούς σταθμούς.

Η στάθμιση των συμφερόντων μεταξύ των καλλιτεχνών, των στιχουργών και των τραγουδιστών από τη μία, που χρειάζονται ανταμοιβή για τα έργα τους, και της κοινωνίας από την άλλη, που χρειάζεται τη μεγαλύτερη δυνατή πρόσβαση στην γνώση με ίσους όρους, είναι ένα σημαντικό ζήτημα με γενικότερους προβληματισμούς για την Κοινωνία της Πληροφορίας. Η ελεύθερη ροή πληροφορίας και γνώσης μπορεί να συνδυαστεί με την εξασφάλιση ικανής οικονομικής ωφέλειας για τους δημιουργούς πνευματικών έργων στο ψηφιακό περιβάλλον. Η προσκόλληση όμως σε ξεπερασμένα για την ψηφιακή εποχή μοντέλα προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας είναι αδιέξοδη και οικονομικά επικίνδυνη. Το υπάρχον σύστημα για την προστασία της Πνευματικής Ιδιοκτησίας, που λειτουργεί αποκλειστικά προς όφελος μεγάλων εταιρειών διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων αλλά εις βάρος των δημιουργών, των εταιρειών άλλων τομέων της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας γενικότερα, δεν είναι δίκαιο ούτε λειτουργικό και αποδεικνύεται καταστροφικό για το ψηφιακό περιβάλλον.

Πηγές :
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6562823.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6619919.stm
http://www.pandora.com/
http://www.savenetradio.org/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: