e-Τρίκαλα ή Πως τα Πράγματα θα Μπορούσαν να Είναι Αλλιώς

by

e-trikala

Αναδημοσιεύω εξαιρετικά κατατοπιστικό άρθρο της Λίνας Γιαννάρου από την Καθημερινή για το φαινόμενο e-Τρίκαλα.

Σε μία πραγματικότητα που το έχουμε συνήθειο να κλαίμε απλώς τη μοίρα μας, εναποθέτωντάς την μετά το κλάμα πάντα στα χέρια άλλων, τα πράγματα μπορούν να είναι αλλιώς, γιατί πλέον υπάρχουν οι δυνατότητες. Έτσι, τα Τρίκαλα ως δήμος παρέχουν από καθολική ασύρματη πρόσβαση σε όλους στο διαδίκτυο μέχρι ηλεκτρονική διακυβέρνηση της πόλης σε πρώιμο στάδιο με δικαιώματα κάθε δημότη να «ψηφίζει» (μάλλον συμβουλευτικά – δεν ξεκαθαρίζεται) τα θέματα της ημερησίας δίαταξης του δημοτικού συμβουλίου της πόλης. Προφανώς το ψηφιακό θαύμα των Τρικάλων δεν είναι απλώς έργο ενός πεφωτισμένου δημάρχου αλλά συνδυασμός παραγόντων και ανθρώπων και σίγουρα δεν οφείλεται στις «αναπτυξιακές» (μάλλον αντικοινωνικές) δυνάμεις της αγοράς, για τις οποίες μας ζαλίζουν τα αρχίδια διαρκώς, αλλά στις υγιείς πολιτικές διαδικασίες, όσο υγιείς και όσο δημοκρατικές μπορεί να είναι αυτές σε καθεστώς κατ’ επίφαση δημοκρατίας.

Ακολουθεί η αναδημοσίευση :

«e-Trikala»: Το ψηφιακό μας θαύμα
Η πόλη παρέχει σε κατοίκους και επισκέπτες δωρεάν ασύρματο Ιντερνετ και οι δημότες συμμετέχουν online στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. του δήμου

Της Λινας Γιανναρου

Online συνεδριάσεις

Η καρδιά της ψηφιακής Ελλάδας χτυπάει στα Τρίκαλα. Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης στην ευρυζωνικότητα, η θεσσαλική πόλη όμως βάζει τα γυαλιά σε πολλούς Βορειοευρωπαίους όσον αφορά τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχει. Αφού προσέφερε δωρεάν ασύρματο Ιντερνετ σε όλους τους δημότες, εφαρμόζει, μεταξύ άλλων, πρόγραμμα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (ο κόσμος «ψηφίζει» τα θέματα της ατζέντας του δημοτικού συμβουλίου και συμμετέχει σε αυτό), τηλεπρόνοιας και «ευφυών μεταφορών».

Σύντομο κουίζ. Ποια είναι η ευρωπαϊκή πόλη που παρέχει σε όλους τους πολίτες και τους επισκέπτες της δωρεάν ασύρματο Ιντερνετ, που δίνει τη δυνατότητα στους δημότες να επιλέγουν τα θέματα που θα συζητηθούν στο δημοτικό συμβούλιο και να συμμετέχουν online στις συνεδριάσεις του, που παρέχει υπηρεσίες τηλεπρόνοιας και εφαρμόζει σύστημα διαχείρισης παραπόνων, στο πλαίσιο του οποίου οι πολίτες ενημερώνονται άμεσα για τον χρόνο διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους; Η απάντηση δεν βρίσκεται πολύ… βόρεια. Μόνο μέχρι τα Τρίκαλα. Η θεσσαλική πόλη κατέχει επάξια τα σκήπτρα της πρώτης ψηφιακής πόλης της χώρας μας -ωστόσο ακόμη κι αυτός ο τίτλος την αδικεί. Μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. στην ευρυζωνικότητα, την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες, με μόνο το 9,1% των δήμων να διαθέτουν τις ανάλογες υποδομές. Υπό αυτό το πρίσμα, το επίτευγμα των Τρικάλων μοιάζει περισσότερο με «μικρό θαύμα». Και οφείλεται εν πολλοίς στο «ψηφιακό» όραμα του κ. Μιχάλη Ταμήλου, που διανύει τη δεύτερη τετραετία του στο τιμόνι του δήμου.

Η εφαρμογή νέων τεχνολογιών από τον Δήμο Τρικκαίων έχει ξεκινήσει εδώ και τέσσερα χρόνια, μα είχε προηγηθεί αρκετή «αθόρυβη» δουλειά. «Επισκεφθήκαμε πολλές πόλεις του εξωτερικού -Σουηδία, Αυστρία, Δανία- και είδαμε πώς λειτουργούν», λέει ο κ. Ταμήλος στην «Κ». «Στη συνέχεια δημιουργήσαμε μια ειδική ομάδα… ψηφιακής δράσης. Κάναμε αρκετά, αλλά τα… καλύτερα έρχονται!»

Ιδού τι συμβαίνει σήμερα στα «e-Trikala»:

– Από το 2005 λειτουργεί δημοτικό ασύρματο δίκτυο Ιντερνετ, που καλύπτει το σύνολο της πόλης. Εξυπηρετούνται 6.000 νοικοκυριά από 14 κόμβους.

– Ολες οι υπηρεσίες της πόλης είναι συνδεδεμένες μέσω ενός υπερσύγχρονου δικτύου οπτικών ινών (μήκους 28,5 χλμ.). Σε αντίθεση με τα… καλώδια, οι οπτικές ίνες «σηκώνουν» πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες και ασύγκριτα μεγαλύτερο όγκο δεδομένων. «Εχουμε ήδη “ανάψει” το σύστημα και ετοιμαζόμαστε να εκμεταλλευτούμε όλες τις δυνατότητες που μας παρέχει», εξηγεί ο κ. Ταμήλος.

– Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται το διυπηρεσιακό πρόγραμμα «Δημοσθένης», που στόχο έχει την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών όσον αφορά σε λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. «Μέσω ειδικής τηλεφωνικής γραμμής ή μέσω Ιντερνετ, ο κόσμος αναφέρει τυχόν παράπονα. Αυτομάτως το μήνυμα στέλνεται στην κατάλληλη υπηρεσία, η οποία ενημερώνει τον πολίτη για το πότε ακριβώς θα λυθεί το πρόβλημα. Αυτό αφενός καταργεί το ρουσφέτι, αλλά διευκολύνει και τις υπηρεσίες. Ηδη το 75% των αιτημάτων διεκπεραιώνεται εντός 48 ωρών».

– Στα Τρίκαλα λειτουργεί επίσης σύστημα «ευφυών μεταφορών», που περιλαμβάνει ενημέρωση στις στάσεις για τον χρόνο έλευσης των ΜΜΜ. Παράλληλα, λειτουργεί και σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με χρήση κινητού, βάσει μελέτης του ΕΜΠ.

– Τηλεπρόνοια. Δώδεκα καρδιοπαθείς 4ου σταδίου έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούνται εξ αποστάσεως από γιατρούς με τη μέθοδο της τηλεϊατρικής.

– Το σύστημα διακυβέρνησης στον Δήμο Τρικκαίων είναι η… ηλεκτρονική δημοκρατία. Μέσω ειδικής ιστοσελίδας, οι πολίτες ψηφίζουν για τα θέματα της ατζέντας του δημοτικού συμβουλίου και έχουν τη δυνατότητα επέμβασης στις συνεδριάσεις του.

Κάπως έτσι, τα Τρίκαλα νίκησαν κατά κράτος τη βασική αντίπαλό τους Μάλτα στη διεκδίκηση της διοργάνωσης του Παγκόσμιου Συνεδρίου Ευρυζωνικών Πόλεων τον ερχόμενο Οκτώβριο… «Το στοίχημα τώρα είναι να πετάξουμε τα χαρτιά απ’ τα γραφεία μας. Ηρθε η ώρα για τα ηλεκτρονικά έγγραφα!», καταλήγει ο δήμαρχος.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: