Η Μουσική Βιομηχανία Νοσεί – Ε και?

by

piracy cd

Ο Independent δημοσιεύει ένα καλογραμμένο και ευσύνοπτο άρθρο για τη σημερινή κατάσταση και τις επικείμενες τάσεις της πολύπαθης μουσικής βιομηχανίας, με τίτλο «Disharmony at i-Tunes».

Αναμφίβολα, οι πολυεθνικές της μουσικής έχουν επηρεαστεί από την ελεύθερη διακίνηση πληροφοριών στην ψηφιακή εποχή. Από το άρθρο μαθαίνουμε ότι : The value of music sales in the US and Western Europe at the start of the decade was well over €20bn a year, almost all from CDs. In 2008, that will be down to €13.1bn, of which digital music accounts for €2.7bn. In short, revenues from paid-for downloads and online subscription services are not coming close to making up for the decline in CD sales. And Screen Digest predicts they never will. The market in 2012 will be €11.6bn, it calculates, with just €4.6bn from digital sales. Οι στατιστικές ζημιών της μουσικής βιομηχανίας, που δημοσιεύονται κατά καιρούς, επιδέχονται αμφισβήτησης, καθώς είναι πάγια πολιτική της να εξισώνει κάθε χωρίς άδεια «κατέβασμα» μουσικής με μία χαμένη πώληση, πράγμα που δεν ισχύει στην πράξη. Είναι ωστόσο γεγονός ότι η μουσική βιομηχανία νοσεί. Ο λόγος όμως δεν είναι η «πειρατεία».

Ο κύριος λόγος είναι ότι οι νέες τεχνολογίες πληροφορικής & επικοινωνιών αλλάζουν τα δεδομένα στον τρόπο που παράγεται και διανέμεται η μουσική. Βασικό χαρακτηριστικό της νέας πραγματικότητας είναι η εγκαθίδρυση απευθείας σχέσεων καλλιτέχνη – κοινού χωρίς διαμεσολαβήσεις. Όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες επιλέγουν την προώθηση και διάθεση της μουσικής τους στο διαδίκτυο με μεγάλη μάλιστα επιτυχία. Στην ψηφιακή εποχή όπου όλοι και όλα θα είναι συνδεδεμένα με το δίκτυο οι εταιρείες προώθησης της διασκέδασης δεν έχουν θέση. Οι τελευταίοι που θα πρέπει να θλίβονται με τις εξελίξεις αυτές είναι βέβαια οι καλλιτέχνες και γενικότερα οι πνευματικοί δημιουργοί. Οι σχέσεις της διαμεσολάβησης, οι οποίες συνεπάγονταν και σχέσεις εξουσίας, τείνουν προς κατάργηση σε άλλους τομείς δημιουργίας περισσότερο και σε άλλους λιγότερο. Αλλάζουν επίσης οι σχέσεις που συνάπτονται γύρω από το παραγόμενο αγαθό, το οποίο μέσω της όσο το δυνατόν πιο ελεύθερης διακίνησής του απαλλάσσεται σε κάποιο βαθμό από την ιδιότητα του καπιταλιστικού προϊόντος και προσιδιάζει περισσότερο με την λειτουργία που είχε ανέκαθεν η «λαϊκή» τέχνη (βλ. και re-mix culture).

Ποιες είναι οι αντιδράσεις της μουσικής βιομηχανίας? Σοφές στη βάση της επιβίωσης με κάθε μέσο σε ένα περιβάλλον, στο οποίο έχουν πια ελάχιστη χρησιμότητα. Όπως μας πληροφορεί το άρθρο :

– Η iTunes της Apple «is launching an «all you can eat» subscription service in the US, charging users a $129.99-per-year fee for unlimited access to at least half of that 8 million-track music catalogue».

– H Nokia «is selling phones-cum-music players that allow users to download and keep an unlimited amount of music» αποκομίζοντας δηλαδή την αμοιβή για τη μουσική ήδη από την αγορά των συσκευών.

– Άλλοι τη βλέπουν ακόμη πιο τζάμπα; «(t)hree of the four major labels have signed up to support MySpace’s new service which will stream music for free on artists’ pages on the social networking site, in return for sharing advertising revenues».

– Και για τα DRM της Apple? «(t)hey also supply music to the iTunes rival Amazon, which is selling downloads free of the digital locks that prevent many iTunes songs from being played on devices other than the iPod».

Όπως διαπιστώνεται και στο άρθρο «the trend is towards free». Περισσότερο ενδιαφέρον από το «free as in beer», δηλαδή το τζάμπα που υπονοεί η λέξη «free», είναι το «free as in freedom», δηλαδή οι απεριόριστες δυνατότητες και προοπτικές αυτής της απελευθέρωσης. Γιατί η ελευθερία, είτε με τη μορφή απαλλαγής της τέχνης από δικαιώματα ιδιοκτησίας είτε διανομής, χρήσης, τροποποίησής, μετατροπής της από όσο το δυνατόν περισσότερους, μόνο ευεργετική μπορεί να είναι.

Advertisements

9 Σχόλια to “Η Μουσική Βιομηχανία Νοσεί – Ε και?”

  1. chaca-khan Says:

    !!

  2. indictos Says:

    Το βασικό πρόβλημα της μουσικής βιομηχανίας είναι η μουσική που βγάζει.

    Ας πρόσεχαν.

  3. inlovewithlife Says:

    @chaca-khan
    ??
    Που είσαι che? καλές οι διακοπές με τη μοτοσυκλέτα?

    @indictos
    Μπα, αυτό δεν είναι πρόβλημα της ΜΒ. Αυτό είναι πρόβλημα του πολιτισμού μας. Πάντως, χωρίς πλάκα εγώ απορώ που ακόμη και σε αυτό το κλίμα ξεπηδούν ακόμη τραγούδια διαμάντια (πχ μου αρέσει πολύ η μικρούλα βίκυ – ό,τι θυμάμαι χαίρομαι χεε έμπαινε τζοάννα).

    http://www.myspace.com/joannadrigo

  4. Μουσική βιομηχανία sucks Says:

    Το πρόβλημα δεν είναι φυσικά το Internet.
    Και με τις κασσέτες υπήρχανε αντιγραφές, και με τα cd ακόμα πιο εύκολα.

    Το πρόβλημα είναι καθαρά τα σκ… που προσπαθούν να πουλήσουν. Οι ίδιες οι εταιρίες κατάφεραν να μετατρέψουν την μουσική σε ένα εμπορεύσιμο προιον που μετράει το μήκος του ποδιού, ο αριθμός των κ…ων που κουνιούνται και το πόσο οι στίχοι πλησιάζουν να έχουν τις ίδιες επιπτώσεις με την λοβοτομή.

    Όταν αυτό που πουλάς δεν έχει καμία αξία, λίγοι δεν θα το αγοράσουν όσο πλύση εγκεφάλου και να κάνεις.

    Δεν είναι τυχαίο πως πλέον οι αξιολογοι δημιουργοί ζούνε από τις συναυλίες τους άνετα, και κυκλοφορούν την μουσική τους μόνοι τους (στον βαθμό που μπορούν). Όπως επίσης είναι γεγονός πως οι πωλήσεις των αξιόλογων καλλιτεχνών συγκρίνονται άνετα με αυτές των σκουπιδιών ενώ η προβολή τους συγκριτικά είναι ελάχιστη. Γιατί κάποιος που αναγνωρίζει την αξία αυτού που ακούει, όταν έχει την δυνατότητα θα το πληρώσει. Ακόμα περισσότερο εάν ξέρει πως το κόστος είναι λογικό.

    Καλά να πάθουν.

  5. indictos Says:

    Sorry για το spam, απλά να πώ ότι για το θέμα αυτό είχα γράψει σε δύο από τα πρώτα μου ποστ

    http://indictos.wordpress.com/2006/12/07/who-kills-music/

    &

    http://indictos.wordpress.com/2006/12/08/38/

    Sorry και πάλι, αλλά νομίζω ότι θα βοηθήσουν την κουβέντα.

  6. indieanajohn Says:

    Για το κόστος που έχει το internet στη μουσική βιομηχανία πραγματικά δεν δίνω δεκάρα. Ίσως το προσωπικό κόστος με έχει απασχολήσει κατά καιρούς, αν και μπροστά στα οφέλη μοιάζει αμελητέο. Εγώ παράδειγμα, είχα πάντα ένα πρόβλημα στην συγκέντρωση και περιποίηση των δίσκων / cds μου, τα πετούσα από εδώ και από κει, χάλαγα τα εξώφυλλα τους, τα χάριζα, τα δανειζόμουν. Φίλοι μου είχαν δισκοθήκες και τις ψαχούλευα εντυπωσιασμένος, λες και βρισκόμουνα σε εκθεσιακό χώρο. Τώρα με την δύναμη του internet και του mp3 downloading, ένας χιλιοακουσμένος δίσκος θα φαίνεται στο folder σου όπως την πρώτη φορά που τον κατέβασες ή τον αντέγραψες από κάπου. Ούτε ξεφτισμένα χρώμματα, ούτε τσαλακωμένα εξώφυλλα, ούτε σπασμένα κουτιά. Στη χειρότερη να σου κολλήσει το winamp. Οι φίλοι μου πάλι έχουν συλλογή σκληρών δίσκων.200 GB o μικρότερος. Περίπου 4000 δίσκοι; Αν θες να ακούσεις έναν ψάχνεις στην λίστα με τα 3000 συγκροτήματα. Οι δισκοθήκες τους μοιάζουν πλέον με μουσεία. Σχεδόν δεν μπορείς να τους αγγίξεις – μπορεί να χάσουν την αξία τους, αν οι μερικοί κόκοι σκόνης μετακινηθούν πιο αριστερά. Δεν ξέρω απλά, ορισμένες φορές όλα αυτά μου μοιάζουν θλιβερά.

  7. indieanajohn Says:

    sorry για το σεντόνι. βλέποντάς το, το πήρα είδηση 🙂

  8. idealhsths Says:

    hm..

    paidia emena panta mo uksenize h xrhsh ths lekshs ‘Biomhxania’ dipla sth mousikh.
    me xalaei pou prepei na metaxeirizomaste thn trofh ths psyxhs mas me orous agoras-exw kontraristei me megalous paragwgous apo Amerikh gia to 8ema. To pws blepei o paragwgos-proagwgos ta diafygonta kerdh tou 8ymizei ..trapezes!

    egw pisteuw oti to paixnidi xa8hke po th stigmh pou h mousikh einai efarmogh. dhladh de mila apo to enstikto au8ormhta > sthn psyxh , alla apo to myalo (!) me8odika > sta podia h to ntoubari .

    -sxetika me to teleutaio ps , nai indie einai tromaktiko: an 8elhsei na akousei kapoios ena sklhro disko de 8a prolabei pote. MAS EXEI H MOUSIKH, DEN THN EXOUME..

    posa kommatia mousikh paragontai to lepto?
    e fysika kai 8a exoume problhma

  9. inlovewithlife Says:

    @ΜΒ sucks
    Το ερώτημα δεν είναι πλέον αν είναι σκατά αυτά που «παράγονται». Αυτό το απαντάς με τον καλύτερο τρόπο. Το ερώτημα είναι γιατί είναι σκατά αυτά που παράγονται. Εδώ σε θέλω κάβουρα.

    @indictos & indieanajohn
    Πολύ σόρρυ ρε παιδιά, θεμιτά είναι αυτά. Για τον indieanajohn να πω ότι ισχύει, όπως και παντού, έτσι και στη μουσική ο καταιγισμός της «πληροφορίας». Δεν το κατατάσσω ως πρόβλημα, τουλάχιστον στη μουσική.

    Για τον ινδίκτο και τον ιδεαλιστή στο δικό μου συμπέρασμα :
    Ο καπιταλισμός εμπορευματικοποιεί κάθε πτυχή της ζωής με απόλυτα μεθοδικό και αποτελεσματικό τρόπο. Μία τέτοια εξέλιξη είναι προβληματική στην τέχνη, η οποία δεν παράγεται ούτε διατίθεται όπως τα μήλα και τα αχλάδια αλλά ακουμπάει στα μύχια στοιχεία του ανθρώπου, τα συναισθήματα και τα ένστικτα, στοιχεία που ούτε υπακούουν ούτε κουμαντάρονται από το συμφέρον και την εξουσία.

    Ενδεικτικό των παραπάνω είναι το ότι οι καλύτερες μουσικές ήταν αποτέλεσμα κοινωνιών που είτε αμφισβητούσαν (βλ ροκ) είτε ζούσαν με έντονη συνεκτικότητα σε μία προσπάθεια αντιμετώπισης των δυσκολιών (βλ ρεμπέτικο). Οι σημερινές «μουσικές» είναι αποτέλεσμα μίας πράγματι βιομηχανίας με όλη τη σημασία της λέξης, η οποία έχει μόνο σκοπό να πουλήσει. Η ΜΒ αυτή υπάρχει μόνο στο μέτρο που δεν έχει ακόμη ξεπεραστεί και στο μέτρο που οι υπάρχοντες πραγματικοί καλλιτέχνες τη μεταχειρίζονται ακόμη αναγκαστικά προκειμένου να φτάσουν στο κοινό τους. Η μουσική θα ξαναμιλήσει στις καρδιές των ανθρώπων μόνο αν ξαναπιάσει τα πραγματικά καθημερινά τους προβλήματα και τα μετουσιώσει σε τέχνη, δηλαδή αν γίνει πάλι «λαϊκή» . Μέχρι τότε …..

    ΥΓ. Πραγματικός καλλιτέχνης για εμένα είναι αυτός που κάνει τέχνη την ψυχή του, άσχετα αν τελικά μεταχειρίζεται εμπορικούς δρόμους για να έρθει σε επαφή με το κοινό του. Όποιος δεν βγάζει την ψυχή του αλλά κάνει «τέχνη» για άλλους λόγους (βλ γκαφρα), αυτό αντανακλά στο αποτέλεσμα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: