Mlkes Btsoi Orgi

by

faitakis

Δεν έχει περάσει ούτε ενάμισυς χρόνος από τη σιωπηλή διαμαρτυρία με τα μαύρα στο Σύνταγμα για τις φωτιές. Τότε δεκάδες χιλιάδες κόσμου διαδήλωναν στις κεντρικές πλατείες των πόλεων με μόνη αφορμή ένα κάλεσμα στο διαδίκτυο και στα sms. Αυτό που τότε ήταν στα σπάργανα, δηλαδή το πάντρεμα της κοινωνικής έκρηξης και των νέων τεχνολογιών επικοινωνίας, δεν είχε γίνει ακόμη ορατό. Όσοι όμως αναλύσαμε επαρκώς εκείνο το φαινόμενο, γνωρίζαμε πολύ καλά ότι οι εξεγέρσεις, που έρχονται, θα περνούν και από τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και δε θα είναι καθόλου, μα καθόλου, σιωπηλές.

Ο Δεκέμβρης της εξέγερσης ήταν πολλά. Ήταν όμως μεταξύ άλλων και ο Δεκέμβρης μίας άνευ προηγουμένου έκρηξης των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, μία έκρηξης που αυτή τη φορά εξυπηρέτησε τις ανάγκες του άγριου κοινωνικού ανταγωνισμού.

Η σφαίρα που χτύπησε την καρδιά του Αλέξανδρου στις εννιά περίπου το βράδυ εκείνου του Σαββάτου έγινε εκατομμύρια ηλεκτρονικά μηνύματα, τα οποία μέσω των σύγχρονων τηλεπικοινωνιακών δικτύων διαχύθηκαν σε κινητά και διαδίκτυο σε όλη την Ελλάδα. Σε μισή ώρα από το φόνο, από τα Γιάννενα ως την Κρήτη όλοι, όσοι έπρεπε, είχαμε ήδη πάρει το μήνυμα και κατεβαίναμε στο δρόμο. Το μεσημέρι της Κυριακής μία πορεία 15.000 ανθρώπων, που είχε καλεστεί αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικών δικτύων, άρχισε να τσακίζει την κανονικότητα του συστήματος.

Αυτό όμως που ακολούθησε τη Δευτέρα είχε τον αυθεντικό χαρακτήρα του ακανόνικου, που χαρακτηρίζει κάθε κοινωνική εξέγερση. Οργανωμένοι πανελλαδικά, μέσω κινητών και διαδικτύου, μέσα σε μία ημέρα (Κυριακή), από την Αμαλιάδα ως την Φλώρινα, οι μαθητές έκλεισαν τα σχολεία τους, ξεχύθηκαν στους δρόμους και έσπασαν τα Α.Τ. όλης της χώρας. Το βράδυ η εξέγερση γενικεύτηκε. Τις επόμενες ημέρες ο αναβρασμός στα επικοινωνιακά δίκτυα ήταν τεράστιος και ανάλογος των κινητοποιήσεων.

Οι σύγχρονες τεχνολογίες πληροφορικής και ηλεκτρονικών επικοινωνιών έχουν μία ιστορική ιδιαιτερότητα, αποτέλεσμα του παράδοξου της εξέλιξής τους. Μολονότι η επίδραση της κυριαρχίας στην ανάπτυξή τους είναι αναμφισβήτητη και ο ρόλος τους σε σχέση με τη διεύρυνση των δυνάμεων της καπιταλιστικής αγοράς γνωστός, ωστόσο η εργαλειοποίησή τους έχει και μία άλλη κόψη, εξίσου κοφτερή και αυτή τη φορά υπέρ των κοινωνικών αγώνων. Η οριζόντια δικτυακή τους δομή τις καθιστά δυσχερείς στον έλεγχο από κέντρα εξουσίας. Η μεγάλη διασπορά των μέσων τους, δηλαδή κινητών τηλεφώνων, υπολογιστών, συνδέσεων με το διαδίκτυο, τις καθιστά προσβάσιμες σε μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού. Η αμφίδρομη, «πολλοί – προς – πολλούς» και μη ιεραρχική επικοινωνία, που παρέχουν, προσφέρει την υλική υποδομή για μία αυτόνομη οργάνωση των ανθρώπων.

Το Δεκέμβρη της εξέγερσης ζήσαμε γλαφυρά τη μία όψη της εργαλειοποίησής των τεχνολογιών αυτών από τους «από κάτω», την όψη της στιγμιαίας συνεννόησης με σκοπό την άμεση δράση. Η όψη αυτή έχει την ιδιότητα να λειτουργεί αποτελεσματικά ως μέσο συντονισμού και συλλογικής δράσης και να αυξάνει την οργανωτική ικανότητα σε χαλαρά μη – ιεραρχικά δίκτυα οργάνωσης μέσα στον κοινωνικό ιστό, όπως στις συλλογικότητες του α/α/α χώρου.

Υπάρχουν όμως σημαντικότερες όψεις σε αυτές τις τεχνολογίες, όψεις που αποτελούν καθημερινή κοινωνική πρακτική και ισχυρή παρακαταθήκη για το μέλλον της κοινωνικής απελευθέρωσης. Η πρώτη, πολύ βασική, είναι η όψη της αντιπληροφόρησης, δηλαδή της πληροφόρησης που παράγεται από και απευθύνεται κατευθείαν στην κοινωνία χωρίς τη μεσολάβηση του διαθλαστικού φακού τυχόν κέντρων εξουσίας. Στην ψηφιακή εποχή οι υποδομές αντιπληροφόρησης έχουν σοβαρές πιθανότητες να σπάνε τα τείχη που κάθε φορά υψώνουν τα ΜΜΕ ανάμεσα στην κοινωνία και τη μη – συμφέρουσα για τις εξουσίες πληροφορία.

Η δεύτερη, εξίσου σημαντική, είναι η όψη της ελεύθερης ανταλλαγής ιδεών, που στον απτό κόσμο λογοκρίνεται από τη δικτατορία της καπιταλιστικής αγοράς. Το διαδίκτυο αποτελεί ουσιαστικά έναν χώρο διαρκούς συνέλευσης, όπου λαμβάνει χώρα μία τεράστια και προικισμένη με διαρκή μνήμη συζήτηση όλων με όλους. Η συνεχής αυτή ανταλλαγή ιδεών επί ίσοις όροις εθίζει στην ελευθερία, αλλάζει συνειδήσεις και μας φέρνει πιο κοντά στην κοινωνική απελευθέρωση.

Είναι κοντά ο καιρός που τα κοινωνικά μέσα αντιπληροφόρησης (ιστοσελίδες, μπλογκς, ραδιοσταθμοί, οπτικοακουστικά μέσα κτλ) θα ανταγωνίζονται ανοιχτά τα ΜΜΕ στην κοινωνική απεύθυνση, διαδίδοντας το λόγο και την κουλτούρα μας μέσα στην κοινωνία και σπάζοντας για καλά τα τείχη της περιχαράκωσης. Δεν είναι μακριά ο καιρός που πάμφθηνα ηλεκτρονικά εργαλεία τηλεδιάσκεψης θα δίνουν τη δυνατότητα σε συλλογικότητες για πανελλαδικές αμεσοδημοκρατικές συνελεύσεις και συντονισμό. Δεν είναι μακριά ο καιρός που οι νέες τεχνολογίες θα παρέχουν τις ικανές υλικές υποδομές για οργάνωση μαζικών αυτόνομων κινημάτων, που με το λόγο και τη δράση τους θα ανατρέπουν την κεντρική πολιτική σκηνή και θα δημιουργούν τη δική τους αυτόνομη πολιτική.

Η εξέγερση του Δεκέμβρη ανέδειξε τη θεμελιώδη προβληματική της κοινωνίας μας και συνάμα όλων των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών, αυτή της ελευθερίας. Ελευθερίας, που δε νοείται μονάχα ως αγώνας για την ελευθερία του ατόμου αλλά ως αγώνας για την ελευθερία όλων των προσώπων και ταυτίζεται τελικά με τις ιστορικές παραδόσεις του αναρχισμού. Στο δρόμο για την προώθηση κοινωνιών, που θα βασίζονται στο σεβασμό μίας τέτοιας ισο – ελευθερίας, οι τεχνολογίες πληροφορικής και ηλεκτρονικών επικοινωνιών με τα χαρακτηριστικά της μη ιεραρχικής οριζόντιας δικτυακής δομής και της ελεύθερης διακίνησης πληροφοριών θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι των αγώνων και της κοινωνικής οργάνωσης.

ΥΓ. Ο τίτλος του κειμένου (Μαλάκες Μπάτσοι Οργή) είναι ένα από τα μηνύματα, που αντάλλασσαν οι μαθητές μέσω κινητών τις μέρες του Δεκέμβρη.

Advertisements

19 Σχόλια to “Mlkes Btsoi Orgi”

  1. ouggros Says:

    les malakies.

  2. inlovewithlife Says:

    Thanks man, θα βελτιωθώ.

  3. Iasonas Says:

    Εγώ πάλι το βρήκα πολύ καλό.
    Αν υπάρχει ένας λόγος που κάποια πράγματα μπορεί να αλλάξουν είναι η αναρχία του internet και η αδυναμία κάποιων να σταματήσουν πληροφορίες να κυκλοφορούν ελεύθερα στα δίκτυα.

  4. Greek Rider Says:

    Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, πολλές φορές σκέφτομαι και εγώ αυτά ακριβώς που γράφεις. Οι συνθήκες είναι πολύ πιο ώριμες από ότι παλαιότερα.

    Το βράδυ της δολοφονίας κάποιος μου είχε στείλει μήνυμα από τα Εξάρχεια για την δολοφονία, δεν θυμάμαι αν είχαν προλάβει να το πουν οι τηλεοράσεις ακόμη..

  5. ATHENA Says:

    ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ!
    ΣΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΔΕΛΦΟΣ, ΟΙ ΚΑΜΕΡΕΣ ΠΑΝΤΟΥ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ ΤΩΝ ΛΕΩΦΟΡΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΠΟΥ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΚΡΑΤΑΕΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΩΝ, ΑΠΑΛΑΣΣΟΝΤΑΣ ΔΕΚΑΔΕΣ ΑΔΙΚΩΣ ΣΥΛΛΗΦΘΕΝΤΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΖΑΡΝΤΙΝΙΕΡΑΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΣΤΑΡΑΚΙΩΝ.

    ΖΟΥΜΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΕΣ…

  6. ATHENA Says:

    ΥΓ ΤΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ? ΠΟΙΟΣ Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ?

  7. inlovewithlife Says:

    Στέλιος Φαϊτάκης. Destroy Athens.

  8. Σκύλος της Β.Κ. Says:

    Μόνο η Αλέκα Π., η Λιάνα Κ. και ο Κυριάκος Β. βλέπνε σκοτεινά κέντρα συντονισμού.
    Θα μου πείς ότι αυτοί έχουνε το νετ και τα κινητά μόνο για να πουλάνε μασαζοκορσέδες…

  9. ouggros Says:

    eseis oi AKites exete kseskistei na diafimizete tin destroy athens. Orio den exei o «post-prolet» metamonternismos sas? kai auta pou les siga. Palia itan to radiofwno, simera to kinito kai ta kompiouter. Gia tin tampakera omws de milas??! pws tha ginei epanastasi an den allaksoun oi paragwgikes domes? kai pes oti kaneis epanastasi, tha se afisoun oi tourkoi (kai oi kathe tourkoi na ti sinexiseis? stivari kivernisi de xreiazetai? Tha steilei tote kaneis minima sto sinanthrwpo tou? gi auto sou lew, les malakies. H 17n toulaxiston evaze kai ton diethni paragonta stis analyseis tis.

    Ki auto pou leei o allos o «diannooumenos» apo panw, na apallassontai katigoroumenoi logw video apo kinita. Exeis skeftei re GANIAN ti proigoumeno tha dimiourgiseis? oti diladi tha se pane kai esena me kameres? gia uto sou lew kai sena…

  10. Iasonas Says:

    Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο ραδιόφωνο και τις σύγχρονες τηλεπικοινωνίες.
    Οι τελευταίες είναι αμφίδρομες. Σκέψου πως θα ήταν τα blog αν δεν υπήρχαν απαντήσεις. Σκέψου τι θα γινόταν αν απλά γινόταν αποστολή μηνυμάτων SMS χωρίς την δυνατότητα απάντησης.
    Τίποτα.
    Όπως ακριβώς δεν γίνεται τίποτα με το ραδιόφωνο. Δεν υπάρχει κανένας πλούτος στο ραδιόφωνο.

    Και αν το πάμε παραπέρα, το ραδιόφωνο ελέγχεται και φιμώνεται πολύ εύκολα. Δεν είναι αποκεντρωμένο σύστημα επικοινωνίας (όσο μπορεί να πει κάποιος το ραδιόφωνο επικοινωνία)

  11. DPurpler Says:

    Αυτό που πρέπει να γίνει επειγόντως είναι να βγούν κάποιες θέσεις οι οποίες σε κάθε ευκαιρία (και δυστυχώς, ευκαιρίες, θα ξαναϋπάρξουν), να βγαίνει μία εννιαία φωνή προς τα έξω. Δεν μπορώ να ακούω σχόλια ότι οι μαθητές, οι φοιτητές, οι διαδηλωτές «δεν ξέρουν τι ζητάνε». Είτε από τα ΜΜΕ, είτε από τους απλούς πολίτες.

  12. inlovewithlife Says:

    @σκύλος
    Χαχαχαχαχα. Τελικά εντόπισες την πεμπτουσία. Οι τύποι αυτοί δεν είναι ότι σκέφτηκαν τι έγινε και μέσα από τα ιδεολογικά τους μοντέλα έφτασαν στα τραγελαφικά θέσφατα που όλοι ξέρουμε. Οι τύποι αυτοί απλώς δεν κατάλαβαν τι έγινε.

    @ούγγρος
    Ρε ούνε ούγγρε θα σου στείλω σε μήνυμα μία σφαλιάρα.

    @Ιάσονας
    Μην ακούς τον Ούγγρο. Είναι post – prolet. Σιγά μη στείλω μήνυμα και στην τηλεόραση στον Πρετεντέρη.

    @ντιπ
    Το κύριο ζητούμενο δεν είναι μία ενιαία φωνή προς τα έξω. Το κύριο ζητούμενο είναι το χτίσιμο αυτόνομων εναλλακτικών δομών πέρα από τις υπάρχουσες απορροφημένες από το σύστημα. Ο κόσμος έχει ανάγκη να εκφραστεί πολιτικά και να αλλάξει τα πράγματα και γνωρίζει ότι αυτό δε γίνεται μέσα από το κοινοβούλιο. Η παραγωγή συγκεκριμένων θέσεων που κάποιος θα τις πάρει για να τις υλοποιήσει (λέμε τώρα) για λογαριασμό μας τελείωσε ως τακτική, γιατί δε λειτουργεί ούτε λειτούργησε ποτέ. Εμείς δε θέλουμε αυτόν τον «κάποιον». Θέλουμε να τις υλοποιήσουμε εμείς. Και αυτό είναι πράγματι επικίνδυνο για το κραταιό σύστημα πολιτικής κοινοβουλευτικής ολιγαρχίας και δικτατορίας της καπιταλιστικής αγοράς, που αποκαλούν ως κατ’ επίφαση «δημοκρατία».

  13. ouggros Says:

    gia tous tourlous den apantises, gia tis paragwgikes domes pou na apantiseis re kaimene.

  14. manos Says:

    Πολύ καλό κείμενο, και το εικαστικό!

  15. DPurpler Says:

    …Το κύριο ζητούμενο είναι το χτίσιμο αυτόνομων εναλλακτικών δομών πέρα από τις υπάρχουσες απορροφημένες από το σύστημα…

    Αν όμως κάθε αυτόνομη φωνή λεει τα δικά της τοτε το μόνο που παράγεται είναι θόρυβος και τον λόγο πέρνει ο Πρετεντέρης

  16. Iasonas Says:

    Τον λόγο τον παίρνει ο Πρετεντέρης επειδή το μέσο το οποίο χρησιμοποιεί αυτή τη στιγμή είναι το κυρίαρχο και είναι τέτοια η φύση του που απαγορεύει την πολυφωνία.
    Αν ο Πρετεντέρης ήταν αναγκασμένος να μιλάει μόνο μέσα από το blog του όπως όλοι οι άλλοι δεν είμαι σίγουρος ότι κάποιος εκτός της μάνας του θα ήξερε το όνομα του 😉

  17. Elikas Says:

    Η δύναμη του μέσου είναι ο πλουραλισμός του σε συνδυασμό με τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας. Ένα ποστ (σε μπλογκ, φόρουμ, κλπ) μπορεί να το διαβάσουν μόνο 100 άνθρωποι, κι από αυτούς ούτε 10 να μπουν στον κόπο να ανοίξουν διάλογο. 1000 ποστ όμως ισοδυναμούν με την κυκλοφορία μεγάλης ημερήσιας εφημερίδας (που πέρα από κάποια γράμματα αναγνωστών δεν προωθεί τον διάλογο). Το διαδίκτυο είναι οριζόντιο, ανοιχτό και επαναστατικό σαν μορφή και καμία σχέση δεν έχει με το μοντέλο πομπός-δέκτης των παραδοσιακών μέσων εξημέρωσης.

    Αλλά αυτό δεν είναι αξιολογικό βέβαια όσον αφορά το περιεχόμενο, καθώς τα 1000 ποστ μπορούν κάλλιστα να προπαγανδίζουν τον εθνικισμό, τη συντήρηση, κλπ. Αν και σαφώς το ελληνικό διαδίκτυο είναι πιο προοδευτικών αποχρώσεων σε σχέση με την υπόλοιπη κοινωνία.

    Το κλειδί είναι ο διάλογος, τα επιχειρήματα και οι αποδείξεις που τα στηρίζουν. Δε μπορεί να βλέπεις τα ΜΑΤ να τραβολογάνε τη γριούλα και να λες «καλά κάνουν στους αναρχικούς», ούτε να διαβάζεις τι παίχτηκε με την Κούνεβα και να επιμένεις ότι δεν καταπατούνται τα εργασιακά δικαιώματα στη χώρα μας. Το μέσο επηρεάζει και διαμορφώνει συνειδήσεις, ενώ μπορεί άνετα να χρησιμοποιηθεί για να κινητοποιήσει αντιδράσεις. Όπως πολύ σωστά αναφέρει ο Ινλάβ.

    Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχουμε στα χέρια μας ένα θαυμαστό εργαλείο που μπορεί (και έχει ήδη αρχίσει) να επιφέρει απίστευτες κοινωνικές αλλαγές. Είτε θεωρούμε π.χ. τον Ομπάμα σωτήρα της ανθρωπότητας είτε άλλον έναν χασάπη του ιμπεριαλισμού, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αναδείχτηκε μέσα από μία κινηματική διαδικασία (σε τελείως άλλο πλαίσιο από αυτά που εμείς έχουμε συνηθίσει), καθώς και το ότι χωρίς τη νίκη του διαδικτύου επί των κυρίαρχων ΜΜΕ δεν θα τον ήξερε ούτε η μάνα του.

  18. DPurpler Says:

    Ναι, αλλά κάποια στιγμή τα μεγάλα ΜΜΕ μπαίνουν στο παιγχνίδι και κυριαρχούν ξανά. Κάποι είχα διαβάσει ένα πολύ ωραίο άρθρο σχετικά με το Αμαζον και τον κολοσσό Barnes & Nobles. Πάλευε το αμαζον 3-4 χρόνια, και μολις η αγορά του διαδικτύου ωρίμασε, έκανε ένα ντου η Barnes & Nobles με ατέλειωτα κεφάλαια και πόρους και πήρε χαλαρά το 50% του τζίρου μέσα σε ένα εξάμηνο… Βέβαια, χωρίς το Ιντερνετ η Αμαζον δεν θα είχε καμμία ελπίδα επιβίωσης (με φυσικά καταστήματα, ενaντίον της B&N), αλλά και πάλι η ιστορία θέλει να δείξει ότι η ισχύς μπορεί χαλαρά να επιβιώσει και μέσα στα νέα μέσα.

    Αν το πόρταλ του Κούλογλου το έτρεχε κάποιος άλλος χωρίς το brand Κούλογλου, θα είχε λέτε τέτοια επιτυχία;

    Δεν χρειάζεται λοιπόν τόσος ενθουσιασμός για το Ιντερνετ και τις αλλαγές που μπορεί να φέρει.

  19. Elikas Says:

    Ντιπ, ο ενθουσιασμός έχει να κάνει με το γεγονός ότι το μέσο παραμένει ελεύθερο και εύκολα προσβάσιμο στους πολλούς. Το ότι το χρησιμοποιούν ΚΑΙ τα μεγάλα συμφέροντα ή το ότι το CNN έχει περισσότερα χτυπήματα από το μπλογκ μου εξυπακούεται. Προς το παρόν όμως δεν υπάρχει μονοπώλιο στη ροή της πληροφορίας, και συχνά τα κυρίαρχα μέσα έχουν αναγκαστεί να κάνουν παραχωρήσεις σε θέματα που αναδείχτηκαν από το διαδίκτυο (θυμήσου το βιντεάκι με τα χαστούκια στο Α.Τ. Ομόνοιας). Μην ξεχνάς επίσης ότι οι τάσεις πρώτα διαμορφώνονται στο διαδίκτυο και μετά εξαγοράζονται από τις πολυεθνικές. Και κάποιες φορές δεν εξαγοράζονται.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: