Encarta v Wikipedia ή Πως η Ελευθερία στη Γνώση Κατακτιέται στην Πράξη!

by

kill encarta

Η ελευθερία στη γνώση κατακτιέται στην πράξη και με θετικές κινήσεις. Ο κολοσσός Microsoft κατεβάζει ρολά στην Encarta (αλήθεια τη θυμάστε;), την εγκυκλοπαίδεια προς πώληση, καθώς πλέον δεν πουλάει. Ο λόγος βέβαια ότι δεν πουλάει δεν είναι κάποια σύγκρουση γαλαξιών στη νότια άκρη του γαλαξία μας αλλά το γεγονός ότι η εγκυκλοπαίδεια, που φτιάξαμε όλοι εμείς και είναι ελεύθερα προσβάσιμη, ενώ τη διαχειρίζονται οι ίδιοι οι χρήστες της με όσο το δυνατόν πιο οριζόντιες και αμερόληπτες διαδικασίες, δηλαδή η WIKIPEDIA, είναι απείρως καλύτερη, ποιοτικότερη, πιο επικαιροποιημένη και άρα προτιμητέα από όλο το ιντερνετικό «πλήθος».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον «internet tracker» ονόματι Hitwise, η Wikipedia λαμβάνει το 97% των επισκέψεων χρηστών ΗΠΑ προς ιντερνετικές εγκυκλοπαίδειες με την MSN Encarta να λαμβάνει μόλις 1.27% και την Encyclopedia.com 0.76%. Καιρός είναι να εκπορθηθεί και το κάστρο της Britannica, η οποία απλώς κρατάει ως πηγή δεύτερης, εγκυρότερης, επιλογής μετά τη wikipedia.

Η ύπαρξη της wikipedia λέγεται κομμουνισμός. Απλώς, αποδεικνύει το ανώτερο της παραγωγικής διαδικασίας της οικονομίας του δώρου σε σχέση με την καπιταλιστική οικονομία σε μία ολομέτωπη και επί άνισους όρους (κατά της wikipedia) αντιπαράθεση. Αντίθετα με το δήθεν ορθολογικό μοντέλο του homo economicus, όπου όλες οι ανθρώπινες επιλογές ανάγονται στο προσωπικό συμφέρον και δη στο κέρδος, οι άνθρωποι στον πραγματικό κόσμο προτιμούν να προσφέρουν στην κοινωνία λίγο από τον ελεύθερο χρόνο τους, για να λαμβάνουν πίσω μία απίστευτου εύρους εγκυκλοπαίδεια διαθέσιμη σε όλους. Στην ψηφιακή εποχή η γνώση είναι για να μοιράζεται και να απελευθερώνεται και όποιος επιθυμεί την επιστροφή σε «περίκλειστες» ιδιωτικής ιδιοκτησίας λογικές απλώς χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια του.

Και η πλάκα είναι ότι τόσο ο δημιουργός της Wikipedia, που είναι δηλωμένος νεοφιλελεύθερος, όσο και η πλειοψηφία του κόσμου, που συνεισφέρει σε αυτή, δεν το κάνουν, επειδή έχουν συνείδηση της ταξικής τους θέσης ή επειδή επιθυμούν την κατάργηση κάθε είδους εξουσίας. Το κάνουν απλώς επειδή πιστεύουν σε αυτό.

Το μόνο που μπορούμε να ευχηθούμε είναι ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΤΑ WINDOWS.

Ένα ωραίο βιβλιαράκι για το θέμα δυστυχώς μη ελεύθερα διαθέσιμο.

Και περισσότερες πληροφορίες :
Wall Street Journal
The Register
Καθημερινή

Advertisements

8 Σχόλια to “Encarta v Wikipedia ή Πως η Ελευθερία στη Γνώση Κατακτιέται στην Πράξη!”

  1. Tic Tac Says:

    Μπραβο ilwl!

    Σε μια προσπαθεια να καταλαβω τον μ α γ ι κ ο κοσμο της συνεργατικοτητας διαβασα το WIKINOMICS, το οποιο αναφερεται με περισση υπερηφανια στο εγχειρημα αυτο = wikipedia, ως οδηγο πολλων αλλων παρομοιων τακτικων αλλα και διαφορων αλλων -πιο παραδοσιακων- επιχειρησεων = ορυχεια κτλ

    Εχουμε ελπιδα ;

    χμμμ…

  2. Ασμοδαίος Says:

    «Η ύπαρξη της wikipedia λέγεται κομμουνισμός. Απλώς, αποδεικνύει το ανώτερο της παραγωγικής διαδικασίας της οικονομίας του δώρου σε σχέση με την καπιταλιστική οικονομία σε μία ολομέτωπη και επί άνισους όρους (κατά της wikipedia) αντιπαράθεση.»

    Στο βαθμό που η wikipedia αποδεικνυει κάτι, μου φαίνεται ότι αυτό είναι το ότι δωρίζουμε εκείνο το οποίο δωριζόμενο δε στερούμαστε (π.χ. γνώση, όχι αυτοκίνητα).

  3. S G Says:

    «η πλάκα είναι ότι τόσο ο δημιουργός της Wikipedia, που είναι δηλωμένος νεοφιλελεύθερος, όσο και η πλειοψηφία του κόσμου, που συνεισφέρει σε αυτή, δεν το κάνουν, επειδή έχουν συνείδηση της ταξικής τους θέσης»

    μα καλα, τι σχεση εχει η ταξικη θεση? στις ΗΠΑ που κατεσε μαλλον κανεις δεν εχει συνειδηση της ταξικης του θεσης η συνεισφορα στην βικιπαιδεια ειναι τρομερα διαδεδομενη. Γενικα σε αυτην την χωρα η συνεισφορα στα κοινα, με δωρεες ή εθελοντικη εργασια, ειναι σε πολυ υψηλοτερα επιπεδα απο την Ευρωπη (να μην συζητησω την ελλαδα)

    κατα τα αλλα συμφωνω βεβαια με τον Ασμοδαιο, το παραδειγμα της βικι ειναι ομορφο αλλα δεν επεκτεινεται παντου.

  4. inlovewithlife Says:

    @tictac
    Ωστόσο θα πρέπει να μην μπερδεύουμε τη συνεργασία με την εκμετάλλευση και το κέρδος. Δε νομίζω ότι θα πετύχουν καπιταλιστικά μοντέλα, που προσπαθούν να εγκολπώσουν το νέο φαινόμενο, για να βγαίνει πάλι κέρδος για λίγους. Σε κάθε περίπτωση αυτά που θα έχουν κερδηθεί θα είναι πολύ σημαντικά.

    @ασμόδαιος
    Σε παραπέμπω εδώ : http://greekrider.blogspot.com/2009/03/cyber-communism.html ως απάντηση

    @SG
    Δεν έχει. Γι’ αυτό την αναφέρω. Γιατί κάποιοι εξηγούν την πραγματικότητα με θεωρητικούς δογματισμούς, ενώ σημασία έχει η πράξη.

    ΗΠΑ δεν έχω ζήσει αλλά τι ακριβώς εννοείς συνεισφορά στα κοινά. Η ελεημοσύνη δεν αποτελεί κοινωνική αλληλεγγύη. Ο εθελοντισμός μπορεί αλλά συχνά χρησιμοποιείται για ιδιωτικά συμφέροντα.

  5. Ασμοδαίος Says:

    Επειδή το ποστ του εν ιδεολογική συγχύσει ευρισκομένου ιστολόγου παραπέμπει σε αυτό το ποστ και δεν το βρήκα ιδιαίτερα διαφωτιστικό, θα είχατε την καλοσύνη να μου εξηγήσετε ο/η ίδιος/α τις ενστάσεις στο επιχείρημά μου;

    Μήπως τυχαίνει να έχετε λάβει γνώση εφαρμογής του «από τον καθένα κλπ» σε αγαθά τα οποία σπανίζουν; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

  6. inlovewithlife Says:

    Στα αγαθά, που βρίσκονται σε σχετική σπανιότητα, υπάρχει σίγουρα σαφής διαφορά και πρέπει να αναγνωρίζεται. Άλλο να μιλάμε για γνώση και άλλο για μήλα.

    Ως προς αυτά λοιπόν (τα εν ανεπάρκεια) :

    Η λογική λέει ότι αν προσφέρεις τρεις ώρες από τη ζωή σου τη μέρα και περιμένεις και από τους άλλους να κάνουν το ίδιο για την κίνηση της παραγωγικής διαδικασίας, μπορείς σαφώς να έχεις μία «άνετη» διαβίωση, αν ληφθεί υπόψη και η τεχνολογική εξέλιξη.

    Εκεί που ζορίζει το πράγμα είναι στο πως και με ποιους μηχανισμούς παίρνονται οι αποφάσεις. Γιατί αντικειμενικά αποφάσεις πρέπει να παίρνονται και να εκτελούνται σε οποιαδήποτε κοινωνία και για οποιοδήποτε στόχο. Στις σύγχρονες υπερβολικά πολύπλοκες και πολυπληθείς κοινωνίες είναι γνωστό πως παίρνονται οι αποφάσεις. Μολονότι επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, σε γενικές γραμμές παίρνονται μονολιθικά, από ένα στενό κύκλο ανθρώπων ανώτερων ιεραρχικά, και φυσικά δεν ανταποκρίνονται στις συνθήκες και στις κοινωνικές ανάγκες.

    Η λύση που κατά τη γνώμη μου είναι πιο κοντά στον άνθρωπο και ξεπερνά τις δυσκολίες ποδηγέτησης του ατόμου από την κοινωνία, όπως και τις δυσκολίες αναποτελεσματικότητας ιεραρχικών μοντέλων, είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή στις αποφάσεις ανάλογα με το πόσο επηρεάζουν τον καθένα. Αυτή η λύση όμως επενδύει στην πολιτική, στην άμεση δημοκρατία, κάτι αφενός δύσκολο σε μαζικές κοινωνίες αφετέρου ακόμη πιο δύσκολο σε κοινωνίες που καλλιεργούν την ιδιώτευση και τον οικονομισμό σε βάρος του συλλογικού. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι μία τέτοια λύση δεν εφαρμόστηκε, δεν εφαρμόζεται καθημερινά και δε θα επικρατήσει στο μέλλον.

    Για να φτάσω στην απάντηση της ερώτησής σου έχω τέσσερις δυσκολίες. Πρώτον, δε βλέπω ξεκομμένα την οικονομία από την πολιτική, γιατί δεν είμαι «μαρξιστής». Δεύτερον, δεν πιστεύω στην ερμηνεία της ιστορίας από μαρξιστικές ή αστικές ιδεολογίες, που κάνουν συχνά το λάθος επέκτασης του παρόντος στο παρελθόν (πχ θεσμός ιδιοκτησίας). Τρίτον, μάλλον δεν έχουμε την ίδια εικόνα για την ανθρώπινη πρόοδο. Τέταρτον, δε μπορώ να αποδώσω σε θεωρητικό επίπεδο εφάμιλλη πολυπλοκότητα αυτού που επιθυμώ και μάχομαι απέναντι σε έναν πολιτισμό, που εξελίχθηκε επί χιλιετίες, για να φτάσει ως εδώ (και δεν είναι και ανάγκη).

    Έτσι θα μπορούσα να απαντήσω «Σε μεγάλο βαθμό η εφαρμογή αυτή συνέβαινε σε πλήθος ιστορικών στιγμών και γεωγραφικών περιοχών, συμβαίνει σε επίπεδο κινημάτων και κοινωνικών ομάδων και θα συμβαίνει έτσι, χωρίς ωστόσο να επικρατεί στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων σε μακροκοινωνική κλίμακα» αλλά δε θα αντιλαμβανόσουν αυτό, που θέλω να πω, όχι γιατί δεν είσαι έξυπνος αλλά επειδή πιθανότατα ξεκινάμε από τελείως διαφορετικές (αναφέρθηκαν παραπάνω) βάσεις.

    Αν πάντως θέλεις μία απτή απάντηση, θα μπορούσαμε να πούμε ότι προσπάθειες για κάτι τέτοιο σήμερα γίνονται σε μακροκοινωνικό επίπεδο, όπως πχ στην Τσιάπας, στην Αργεντινή μετά το 2003, στη Βραζιλία αλλά και αλλού που τυχόν δεν ξέρω. Ξαναλέω όμως ότι το οικονομικό δεν πρέπει να αποκόπτεται από το πολιτικό.

  7. ilias Says:

    Κάθε γωνιά του πλανήτη δεν μπορεί να γίνει η Καλιφόρνια, Αυτός είναι ο λόγος που η ‘κοινωνία της πληροφορίας’ δεν είναι απλά μία έννοια της ίδιας κατηγορίας όπως η ‘φεουδαρχία’ ή ο ‘καπιταλισμός’ . Η ψηφιακή τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα άρσης της σπανιότητας των αγαθών της πληροφορίας, αλλά αυτή η λογική δεν επεκτείνεται εύκολα στον κόσμο των υλικών αγαθών. Πάντως νομίζω πως χρειάζεται να κυλήσει ακόμα αρκετό νερό στο αυλάκι για να δούμε πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι η πάλη και η διεκδίκηση στο χώρο των social media. Ο Γ. Μπάροουζ στο γυμνό γεύμα έλεγε πως η πρέζα διαφέρει από τα άλλα εμπορεύματα γιατί είναι η μόνη περίπτωση που ο ντίλερ,λόγω της υπερβολικής επιθυμίας και ζήτησης , αντί να πουλάει το προϊόν στο πελάτη πουλά τον πελάτη στο προϊόν. Το ίδιο επιχειρηματικό πρότυπο χρησιμοποιείται σήμερα στα κοινωνικά δίκτυα. Τα οποία τείνουν όλο και περισσότερο να μην πουλάνε απολύτως κανένα προϊόν στον καταναλωτή, αλλά να πουλάνε μάλλον τον καταναλωτή στο προϊόν, ενσωματώνοντας τους χρήστες και τα αρχεία με τα οποία εκείνοι συνεισφέρουν στην όποια υπηρεσία τους παρέχεται.

  8. AS Says:

    Κατ’ αρχήν συγχαρητήρια για το «μπλόγκιον», inlovewithlife, αλλά και, όλως ιδιαιτέρως, για την θεματική του!

    Κατά δεύτερον, θα ήθελα, με αφορμή την παρέμβαση του «Ασμοδαίου», να επισημάνω ότι μια κοινωνία της αλληλεγγύης ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΣΠΑΝΙΟΤΗΤΑ» που επικαλείται: το παράπλευρο, και ουσιαστικότερα «anti-global-kapitalistic» από ένα σωρό «διαμαρτυρόμενους», κίνημα του «fair trade» ήδη καλύπτει τέτοιες «ανάγκες (;) ΚΑΙ στην Αθήνα ή το Ηράκλειο (τουλάχιστον).

    Το πραγματικό πρόβλημα είναι η διαχείρηση της «εξειδικευμένης πληροφορίας/γνώσης» στην παρούσα φάση, όπου, όπως όλοι αντιλαμβάνονται, αυτή πληρώνεται (στην «παραγωγή» στα Πανεπιστήμια του turbo-καπιταλισμού), άρα κοστίζει για τους υπόλοιπους (ακόμα και για την «επιστημονική κοινότητα»)…

    Χαιρετώ!
    AS

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: