«Πειρατεία» – Η Καταστολή Πολιτικοποιεί (2)

by

pirates comic

Στις 17 Απρίλη το πρωτοβάθμιο δικαστήριο της Στοκχόλμης εξέδωσε καταδικαστική απόφαση κατά του PirateBay, του μεγαλύτερου ιστοτόπου διαμοιρασμού διαδικτυακού περιεχομένου με βάση τεχνολογίες torrent p2p. Η αστική δικαιοσύνη στη Σουηδία καταδίκασε τους φερόμενους ως διαχειριστές του ιστοτόπου Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm Warg, Peter Sunde and Carl Lundström για παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας με ένα χρόνο φυλάκιση για τον καθένα και κάπου 3,5 εκατ. Ευρώ ως αποζημίωση προς πληρωμή στις πολυεθνικές της διασκέδασης.

Η απάντηση της κοινωνίας ήταν άμεση απέναντι στην ωμή καταστολή. Αμέσως μετά την απόφαση έγινε μαζική για τα δεδομένα της Σουηδίας διαδήλωση διαμαρτυρίας στη Στοκχόλμη, ως αποκορύφωμα προηγούμενων κινητοποιήσεων. Ταυτόχρονα, το Πειρατικό Κόμμα της Σουηδίας (Pirat Byran όπως ονομάζεται) αύξησε εν μία νυκτί τα μέλη του σε τέτοιο σημείο, ώστε να θεωρείται σίγουρο ότι θα είναι το τέταρτο μεγαλύτερο κόμμα της χώρας στις επικείμενες ευρωεκλογές. Ο δε ιστότοπος Piratebay παρέμεινε κανονικά και χωρίς καμία διακοπή σε λειτουργία με την ομάδα του να καλεί τους απανταχού διαδικτυακούς χρήστες σε αύξηση της ηλεκτρονικής ανταλλαγής δεδομένων και σε συσπείρωση και πολιτική ανυπακοή. Ταυτόχρονα, πλήρως αποκεντρωμένες και ακόμη πιο βελτιωμένες διαδικτυακές πλατφόρμες τεχνολογίας p2p (πχ. tribler) ξεπηδούν, οι οποίες δεν αφήνουν πολλά περιθώρια στην κρατική καταστολή, ενώ από το PirateBay ξεκινούν ένα project κρυπτογράφησης για πιο ασφαλή ανταλλαγή περιεχομένου (iPredator).

Οι τέσσερις καταδικασθέντες του PirateBay βαφτίζονται ως εγκληματίες από την αστική δικαιοσύνη προς τέρψη των πολυεθνικών της διασκέδασης. Στη συνείδηση όμως όλων μας τελούν κοινωφελές έργο και αποθεώνονται.

Όταν η απόσταση μεταξύ αστικών νόμων και πραγματικότητας γίνεται τόσο χαώδης, τότε η δράση κρατών και κεφαλαίου βιώνεται από όλους ως αυτό που ανέκαθεν είναι, ως καταπίεση και καταστολή. Η ανυπακοή εκατοντάδων εκατομμυρίων χρηστών του διαδικτύου παγκοσμίως απέναντι στο διεθνές δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας δεν είναι αναίτια ή ιδιοτελής αλλά βασίζεται στο υγιές και πηγαίο συναίσθημα ότι τέτοιοι νόμοι είναι αντικοινωνικοί, άδικοι, καταπιεστικοί και εξυπηρετούν αποκλειστικά τα συμφέροντα του κεφαλαίου.

Είμαστε λοιπόν όλοι εγκληματίες για την παγκόσμια συνεργασία κρατών και κεφαλαίου, του ίδιου είδους με τους τέσσερις του PirateBay, γιατί απλούστατα είμαστε οπαδοί της ελεύθερης διακίνησης της γνώσης, της πληροφορίας και του πολιτισμού ισότιμα και για όλους. Αυτοί γνωρίζουν ότι πλέον η ανθρωπότητα διαθέτει τεχνολογικά επιτεύγματα, όπως το διαδίκτυο, με τα οποία μπορεί να καταστήσει προσβάσιμο σε όλους το σύνολο της ανθρώπινης μνήμης και γνώσης. Εξακολουθούν όμως και θέτουν εμπόδια σε αυτό με το υπάρχον πολιτικό – οικονομικό σύστημα και επιμένουν να περιχαρακώνουν τη γνώση σε δικαιώματα ιδιωτικής ιδιοκτησίας. Εμείς ξέρουμε ότι η εφαρμογή δικαιωμάτων ιδιωτικής ιδιοκτησίας στη γνώση αποτελεί μία διαρκή ληστεία σε βάρος μας και επιθυμούμε έναν κόσμο, όπου η δημιουργικότητά μας απελευθερώνεται μέσα από την ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση στη γνώση και τον πολιτισμό.

Είναι γι’ αυτό καιρός το κοινωνικό αυτό κίνημα, που ονομάζουν ύπουλα «πειρατεία» ή χειρότερα «κλοπή», να πολιτικοποιηθεί, να οργανωθεί και να περάσει στην αντεπίθεση. Γιατί η γνώση και ο πολιτισμός δεν αποτελούν εμπόρευμα, στο οποίο μπορεί να έχει πρόσβαση όποιος έχει τα λεφτά, για να πληρώνει τις πολυεθνικές. Η γνώση και ο πολιτισμός είναι δημόσια αγαθά, που οφείλουν να είναι προσβάσιμα σε όλους, αν θέλουμε να μιλάμε για ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη. Η γνώση και ο πολιτισμός αποτελούν διαρκείς διαδικασίες, στις οποίες μπορούμε όλοι να συμμετέχουμε, όχι ως παθητικοί δέκτες, όπως έχουμε καταδικαστεί να είμαστε από την κοινωνία της κατανάλωσης, μέσα στην οποία ζούμε, αλλά ως δημιουργοί οι ίδιοι, απελευθερώνοντας τις δημιουργικές μας δυνατότητες. Αλλά και οι καλλιτέχνες, στο όνομα των οποίων όλοι αυτοί μιλούν, με τις νέες τεχνολογίες μπορούν, από θύματα εκμετάλλευσης των μεσαζόντων της διασκέδασης, να αποκτούν απευθείας επαφή με το κοινό τους.

Η «πειρατεία» ούτε είναι κλοπή ούτε σκοτώνει τη μουσική. Η τέχνη εκτελείται καθημερινά από την υπαγωγή της σε εμπόρευμα, ενώ η κλοπή της τελείται από τις πολυεθνικές. Η γνώση ως διαδικασία δεν προοδεύει με την περιχαράκωσή της σε δικαιώματα ιδιωτικής ιδιοκτησίας αλλά το χτίσιμο νέας γνώσης συντελείται με την ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση στην ήδη υπάρχουσα. Η επιστήμη ανέκαθεν κινούνταν στα πρότυπα της ελεύθερης πρόσβασης στους κύκλους των πανεπιστημίων και όχι μόνο ενώ σήμερα αργοπεθαίνει μέσα στο περιβάλλον ασφυκτικής ιδιωτικοποίησης, στο οποίο την έχουν καταδικάσει. Το παρόν και το μέλλον των κοινωνιών, της φύσης, της ίδιας της ζωής δεν υποθηκεύεται σε πατέντες, trademarks και συναφείς διανοητικές ιδιοκτησίες ούτε ετεροκαθορίζεται από λίγους οικονομικά ισχυρούς αλλά καθορίζεται ελεύθερα και αυτόνομα από τις κοινωνίες. Η ανθρώπινη δημιουργικότητα δεν περικλείεται ως αλλοτριωμένο προϊόν στα κανονισμένα όρια της μισθωτής σκλαβιάς αλλά τα καλύτερα αποτελέσματά της (ελεύθερο λογισμικό, wikipedia, οικονομία δώρου στα ψηφιακά περιβάλλοντα) προκύπτουν από συνεργατικά μοντέλα, που αμφισβητούν τις ανελεύθερες καπιταλιστικές μορφές παραγωγής στην άυλη οικονομία. Όσοι προσπαθούν να κλείσουν την πόρτα στις απελευθερωτικές προοπτικές της Κοινωνίας της Πληροφορίας, θα μας βρουν μπροστά τους.

Αν θέλουμε πραγματικά ριζοσπαστικές ιδέες να γεννιούνται στα κεφάλια των ανθρώπων, θα πρέπει να εγγυώμαστε την ελεύθερη και ισότιμη πρόσβασή τους στη γνώση και τον πολιτισμό. Αν το καπιταλιστικό σύστημα στέκεται εμπόδιο στην ανθρώπινη πρόοδο, οφείλουμε να το ανατρέπουμε.

Advertisements

9 Σχόλια to “«Πειρατεία» – Η Καταστολή Πολιτικοποιεί (2)”

  1. vegasthedog Says:

    Εξαιρετικός! Πέρα από νομικά κολλήματα και ερμηνείες.

    Προσωπικά πάντως κρατάω μικρό καλάθι για το αν πρόκειται για κοινωνικό κίνημα. Πολλοί, ακόμη δεν έχουν ξεκάθαρη θέση και ανήκουν στα προοδευτικά κομμάτια της κοινωνίας. Φαίνεται να το παλεύουν όμως 🙂

    Καλό βράδυ

  2. ilias Says:

    Σωστά. Αν τα copyrights προστάτευαν τη μουσική , τότε η reggae θα ακουγόταν ακόμα μόνο στη jamaica….Επειδή όμως κυκλοφόρησε ελεύθερα ακούγεται παντού, και εξελίχθηκε. Παρεμπιπτόντως, ο δικαστής της δίκης του Pirate Bay, είναι pro-copyrights λομπίστας. Η ετυμηγορία μπορεί κάλλιστα να ακυρωθεί.

  3. Eleftherios Kosmas Says:

    Νομίζω ότι πρόκειται για μια συνολική πολιτική (κοινονικο-οικονομική) πλατφόρμα που θα πάρει πολλά ονόματα… network economy, piratism (!).

    Προσωπικά νομίζω ότι είναι αργά ή γρήγορα θα δούμε και open party…

    …θα έρθουν στην Ελλάδα αυτά τα φρούτα; Δεν ξέρω! Εξαρτάται από το τεχνο-οικονομικό περιβάλλον που στην συγκεκριμένη χρονική περίσταση είναι αρκετά πίσω από το Σουηδικό. Πιθανότερο είναι να αρχίσουν τέτοια φαινόμενα να εμφανίζονται στην σιγά-σιγά στην ηπειρωτική Ευρώπη και αργότερα να εξαπλωθούν στο (μη-τεχνολογικά ανεπτυγμένο) Νότο.

    Πιστεύω ότι ως φαινόμενο είναι θετικό (ακόμη και στο παρών οικονομικό μοντέλο) καθώς φέρνει στον καθημερινό πολιτικό διάλογο θέματα όπως το copyright και οι πατέντες που έχουν πολύ σημαντικό οικονομικό βάρος στο μέτα-βιομηχανικό κόσμο που (είτε το θέλουμε, είτε όχι) ζούμε.

  4. vegasthedog Says:

    @elkosmas

    Φυσικά το copyright και οι πατέντες έχουν πολύ σημαντικό ρόλο για την επιβολή και έλεγχο της οποιασδήποτε μορφής εξουσίας (όχι δε θα πω του κεφαλαίου) σε κάθε μορφή της ανθρώπινης ζωής. Από την εξέλιξη της γνώσης (δες πανεπιστήμια) και της τέχνης (δες βιομηχανία θεάματος) μέχρι τον έλεγχο της ανθρώπινης ζωής (δες φαρμακοβιομηχανίες).

    Προσωπικά πιστεύω ότι η ουσία κρύβεται καλά στους φόβους μας για έναν απελευθερωμένο άνθρωπο. Μπορούμε να πεισθούμε εμείς οι ίδιοι πρώτα ότι είμαστε καλύτεροι απ’ ό,τι η κοινωνία μάς έχει κάνει;

    Καλημέρα 🙂

  5. england66 Says:

    Αν οι τέσσερεις της Στοκχόλμης είναι εγκληματίες ως «ληστές», τότε είμαστε εγκληματίες κ όλοι εμείς ως «κλεπταποδόχοι». Έτσι δεν είναι; Ας έχουν τα «καρύδια» να καταδικάσουν όλους εμάς λοιπόν. Κ τότε θα δούμε ποιος τα έχει «βαρύτερα». Πάντως, ο όρος κοινωνικό κίνημα μου φαίνεται λίγο υπερβολικός. Για να το θέσω καλύτερα, μου ακούγεται εξίσου άτοπος με τα «νεολαιίστικα κινήματα» που ακούστικαν κατά τη διάρκεια των «Δεκεμβριανών».
    http://england66.wordpress.com/

  6. inlovewithlife Says:

    @vegas
    Έχετε δίκιο. Όσοι «κατεβάζουν» από το σπίτι, δε μπορούν να θεωρούνται κίνημα. Το ότι μία ομάδα ανθρώπων κάνει κάτι κοινό δεν την καθιστά κίνημα. Χρειάζεται και συνείδηση της ομοιότητας αυτής. Εν τη ριμή του λόγου. Ας το πούμε λοιπόν κοινωνικό φαινόμενο, που θέλουμε να μετασχηματιστεί σε κίνημα τότε.

    @ηλίας
    Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε την ψευδή ιδεολογική βάση πάνω στην οποία χτίστηκε το δίκαιο διανοητικής ιδιοκτησίας. Αυτή είναι η προστασία του δημιουργού. Μία ψευδή βάση, που συγκαλύπτει την πραγματική βάση, δηλαδή την εμπορευματοποίηση των πνευματικών έργων. Σύντομα όμως η κυνικότητα του συστήματος ξεπέρασε την ανάγκη να ψεύδεται. Η σύγχρονη καθολικώς αποδεκτή βάση για τη δικαιολόγηση του ιδιωτικού ελέγχου πάνω στη γνώση είναι το κλασικό καπιταλιστικό κίνητρο του κέρδους για την κινητοποίηση της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Αν δεν υπάρχει κέρδος, κανείς δεν κινητοποιείται για να δημιουργεί, οπότε δεν αναπτύσσεται η ανθρώπινη γνώση και ο πολιτισμός. Σε μία παγκόσμια κοινότητα όπου ήδη γενικεύεται ένα σύστημα τέτοιων κινήτρων, αυτό φαινομενικά βγάζει νόημα. Φαινομενικά, γιατί στην πράξη ο άνθρωπος δεν ταυτίζεται με το μοντέλο του homo economicus, όπως προσπαθεί να μας πείσει η αστική επιστήμη. Γιατί αν εξέλιπαν τα κίνητρα του κέρδους, η ανθρώπινη δημιουργία δε θα σταματούσε, απλώς θα γινόταν καλύτερη.

    @Κοσμάς
    Συμφωνώ

    @england
    Κλεπταποδόχοι και με το νόμο

  7. ardizoglou Says:

    εξαιρετικη προσεγγιση στο φαινομενο αυτο. Συμφωνω για την ανοιχτη προσβαση στην πληροφορια αλλα και για τη τεχνη ως μεσο δημιουργιας που ακυρωνει τη διακριση μεταξυ δημιουργου και δεκτη αφου ολοι ειμαστε δυναμει καλλιτεχνες. Η καθεστωτικη πραξη προσπαθει ματαια να συγκρατησει τα κεκτημενα ακομα και με υπουλα μεσα που στοχευουν στα παιδια μιας και αυτα ειναι οι πρωτοι καταναλωτες μουσικης παγκοσμιως με την υιοθετηση πλαγιας προπαγανδας για το σεβασμο των «πνευματικων» δικαιωματων μεσω παιδικων θεατρικων παραστασεων οπως του καταξιωμενου κυριου Τριβιζα με το εργο του «κουλα η κατσικουλα». Μια κραυγαλεα αποπειρα επηρεασμου του θυμικου των παιδιων μεσω μιας «αθωας¨μουσικοχορευτικης παιδικης παραστασης…

  8. project mayhem 012 « το ημερολόγιο ενός τρελού Says:

    […] – network neutrality [1] [2] / telecoms package [1] [2] [3] – δίκη pirate bay [1] – ψήφος αποδήμων [1] / no taxation without represantation […]

  9. - .aNiMe//GR Forums Says:

    […] […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: