Η Ηθική των Χάκερ

by

himannen

Η Ηθική είναι μία διφορούμενη έννοια. Μετά από χιλιάδες χρόνια ανθρώπινου προβληματισμού γύρω από το περιεχόμενό της δεν έχει ακόμη καταληχθεί καν αν υφίσταται και τι μπορεί αυτή να είναι.

Μετά από τη συρρίκνωση του αντικειμένου της λόγω της εξέλιξης και εξειδίκευσης των θετικών και των κοινωνικών επιστημών η σύγχρονη φιλοσοφία ασχολείται πλέον κατά κύριο λόγο με το αντικείμενο της Ηθικής (άντε και της επιστημολογίας). Γι’ αυτό είναι τόσο βαρετή.

Για τους μαρξιστές η εκάστοτε επικρατούσα ηθική αποτελεί ψευδή συνείδηση, που παραλλάσσει την πραγματικότητα και λειτουργεί στην κατεύθυνση της εσωτερίκευσης των υπαρχόντων δομών κοινωνικής εκμετάλλευσης. Σωστό. Ο Μαρξ ωστόσο δε δίνει απαντήσεις σχετικά με το ποια ανθρώπινη ηθική θα ήταν θεμιτή. Κάτι τέτοιο δε μπορεί άλλωστε λογικά να απασχολεί μία κοσμοθεωρία οριοθετημένη στην υλιστική προσέγγιση των πραγμάτων. Θα ήταν σχιζοφρένεια. Κάποια δουλεία στο ζήτημα έγινε από τους πρόσφατους θεωρητικούς του αναλυτικού μαρξισμού αλλά, αφού εντρύφησαν στο θέμα, έπαψαν να είναι μαρξιστές.

Για τους αναρχικούς η ηθική υπάρχει και «ταυτίζεται» με την κοινωνική αλληλεγγύη (βλ. Κροπότκιν). Αυτό πιστεύω και εγώ. Σε κοινωνικές συνθήκες απόλυτης (και όχι τυπικής) ισοελευθερίας, όπου οι δομές οργάνωσης εμπεριέχουν τη λιγότερη δυνατή και πάντως διαρκώς μειούμενη εξουσία, ανάμεσα στους ανθρώπους θα πρέπει να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή αλληλεγγύη αλλιώς δε θα μπορεί να λειτουργήσει το πράγμα. Η αλληλεγγύη άλλωστε είναι ο κανόνας της ανθρώπινης συμπεριφοράς, που συγκρότησε και εξελίσσει τον πολιτισμό μας, σε αντίθεση με τις αστειότητες περί «επιβίωσης του ισχυρού» και «φυσικής κατάστασης» των νεοφιλελεύθερων.

Τις προάλλες διάβασα το βιβλίο «Η Ηθική των Χάκερ» του Pekka Himanen. Ο Himanen είναι πνευματικό τέκνο του Castells και έχει έντονη την επιρροή των ιδεών του τελευταίου. Στην Ηθική των Χάκερ άλλωστε ο Castells γράφει έναν πολύ καλό επίλογο (και ο Linus Torvalds προλογίζει).

Το βιβλίο έχει την εξής αξία. Προσεγγίζει από ηθική σκοπιά την κουλτούρα των Χάκερ να μοιράζονται το αποτέλεσμα των κόπων τους και να το αποδίδουν στην κοινωνία (βλ. κίνημα ελεύθερου λογισμικού) και αντιπαραθέτει την κουλτούρα αυτή με την Προτεσταντική Ηθική σχετικά με την εργασία, που επικρατεί στον καπιταλισμό (βλ. Weber). Το βιβλίο έχει επίσης αξία σε σημεία του, που αναλύει την ανωτερότητα του μοντέλου παραγωγής που χρησιμοποιούν οι Χάκερ σε σχέση με τα κλειστά καπιταλιστικά μοντέλα παραγωγής.

Γενικά όμως το βιβλίο δεν αποτελεί και ιδιαίτερα υψηλή διανόηση παρά μόνο αφορμή για άνοιγμα μίας ενδελεχούς συζήτησης σχετικά με το θέμα. Ένα σοβαρό του μειονέκτημα είναι το γεγονός ότι δεν αγγίζει ζητήματα πάλης ενάντια στην αλλοτρίωση από το αποτέλεσμα της εργασίας και πάλης ενάντια στην ιεραρχική οργάνωση της εργασίας, που αποτελούν γενεσιουργές αιτίες του κινήματος του ελεύθερου λογισμικού.

Ο Himanen έχει γράψει μαζί με τον Castells και το «The Information Society and the Welfare State: The Finnish Model», ενώ ηγείται μίας επιτροπής που χαράσσει πολιτική για την Κοινωνία της Πληροφορίας στη χώρα του τη Σουηδία. Αυτό θα ήταν ίσως ένα πιο αξιόλογο διάβασμα.

Advertisements

4 Σχόλια to “Η Ηθική των Χάκερ”

  1. bill Says:

    Γειά σου φίλε,για άλλη μια φορά βρήκα στο blog σου κάτι που με ενδιαφέρει.Μήπως μπορείς να μου πεις εκδόσεις για το βιβλίο “Η Ηθική των Χάκερ”;ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων.
    Συνέχισε την καλή δουλειά!

  2. inlovewithlife Says:

    Γεια σου bill.

    Το βιβλίο αυτό του Himanen δεν έχει εκδοθεί στα Ελληνικά. Αν είσαι αγγλομαθής, ίσως σε βοηθήσει αυτό http://bit.ly/fLCAVP

  3. bill Says:

    Ευχαριστώ πολύ,το βρήκα και θα με βοηθήσει πολύ.Να είσαι καλά!Ψάξε και τον Καστέλς και τον Χόλογουεϊ!Έχουν ενδιαφέρον!

  4. inlovewithlife Says:

    Τσεκαρέ επίσης Richard Barbrook, Daniel Fuchs.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: