Παραλία, Σκηνούλα και ……. Μπάτσοι

by

Από Μήλο

(Φώτο από το αδελφό blog Άζωτο)

Οι διακοπές είναι δικαίωμα, το Ελεύθερο Κάμπινγκ επιλογή μας

Τέτοια περίπου εποχή πριν από δύο χρόνια μία πολύχρωμη παρέα 200 περίπου ατόμων απλώσαμε τις σκηνές και τις αιώρες μας στην πλατεία Συντάγματος, βάλαμε μικροφωνική, παίξαμε βόλεϋ, ποδόσφαιρο και μπουγέλο, παίξαμε σάλσα με την ομάδα των κρουστών μας, γενικώς κάναμε για κάποιες ώρες την κεντρική πλατεία της πόλης αυτό που πρέπει να είναι, μία γιορτή – παιχνίδι ζωής κόντρα σε μία τραγική πραγματικότητα. Ο λόγος ; Διεκδικούσαμε την αποποινικοποίηση (sic) του ελεύθερου κάμπινγκ.

Για όσους το αγνοείτε, το ελεύθερο κάμπινγκ απαγορεύεται στην Ελλάδα. Ένας μεταδικτατορικός νόμος του 1974 απαγορεύει το στήσιμο σκηνής σε οποιοδήποτε υπαίθριο χώρο. Ψηφισμένος τότε για να προσδώσει νομικό μανδύα στην εκδίωξη τσιγγάνων και των χίππυς της εποχής, αυτή η νομική διάταξη εξυπηρετεί σήμερα άλλες λειτουργικότητες.

Με δικαιολογία την προστασία της φύσης αλλά με προφανή σκοπό την περαιτέρω αποαποικιοποίηση των ζωών μας από τη διαμεσολάβηση του κέρδους η νομική αυτή απαγόρευση στοχοποιεί όλους εμάς, που επιλέγουμε μία άλλη σχέση με τη φύση, ως εγκληματίες και μας εκδιώκει. Μπορείτε να φανταστείτε ποιοι έρχονται όπου εκδιώκονται οι ελεύθεροι κατασκηνωτές. Είναι αυτοί που δε δίνουν δεκάρα για τη φύση πάντα φυσικά με την κάλυψη του νόμου και της τάξης. Έτσι, στις παρθένες παραλίες, που κάποτε σύχναζαν οι κοινότητες των ελεύθερων κατασκηνωτών σε αρμονία με την άγρια φύση, ξεπηδούν κάμπινγκ, ξενοδοχεία, εστιατόρια, ξαπλώστρες, ομπρέλες κτλ, όλα σε πολύ λογικές τιμές εκπόρνευσης του φυσικού μας περιβάλλοντος.

Το φετεινό καλοκαίρι επέδειξε μία χωρίς προηγούμενο αύξηση της καταστολής ενάντια στους ελεύθερους κατασκηνωτές σε όλη την Ελλάδα. Μέχρι και ΜΑΤ κατέβασαν στις παραλίες των κυκλάδων. Τα λεφτά είναι σίγουρα πολλά. Τα βλέπουμε άλλωστε στη μάχη με τους μπράβους στις παραλίες της Αθήνας. Όμως και ο αριθμός των ανθρώπων που κάνουμε ελεύθερο κάμπινγκ συνεχώς αυξάνεται (λόγω φτώχειας). Γινόμαστε περισσότεροι όσοι δεν επιθυμούμε τα καταστροφικά αποτελέσματα από τη διαχείριση της φύσης από το κράτος και το κεφάλαιο αλλά την αρμονική σχέση με αυτή. Σε μία χώρα με ακτογραμμές ίσες σε μάκρος όσο αυτές της Αφρικής, θα μας βρίσκουν ενάντιους στα σχέδιά τους παντού.

Πηγές :
Ευχαριστήρια επιστολή στα ΟΠΚΕ
Κυκλάδες
Αγκίστρι
Καϊάφας
Ελαφόνησος
Ιθάκη
Χορευτό
Ερεσσός
Κύθηρα
Δικαστήρια

17 Σχόλια to “Παραλία, Σκηνούλα και ……. Μπάτσοι”

  1. azoto Says:

    Δυστυχώς όμως, όλοι οι κατασκηνωτές δεν σέβονται το φυσικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα, όταν αυτοί πλέον έχουν φύγει, οι παραλίες να θυμίζουν σκουπιδότοπο … στην καλύτερη περίπτωση. Αυτό βέβαια δεν αφορά την πλειοψηφία.

    (Χαίρομαι πολύ που χρησιμοποίησες αυτή τη φωτογραφία, αλλά θα παρακαλούσα πολύ, να αναφερθεί η πηγή της – Πάντα φιλικά!:-) )

  2. agiosthomas Says:

    Το ΟΠΚΕ μας την έπεσε και Εύβοια για τις σκηνές.
    Καλό το πρόστιμο.
    Κάναμε και τα παράπονά μας στον τοπικό δήμαρχο και τι βγήκε;

  3. nefelikas Says:

    Στην Ικαρία σε συλλαμβάνουν ημίγυμνο και σε στέλνουν να δικαστείς στη Σάμο.

    Στην Ερεσσό φτιάξανε παιδική χαρά για να διώξουν τις λεσβίες κατασκηνώτριες (οι οποίες τους ταΐζουν εδώ και δεκαετίες).

    Σε ένα σωρό μέρη, οι ηλίθιοι βλαχοδήμαρχοι και τα τοπικά λαμόγια νομίζουν ότι μπορούν να γίνουν Ελούντα στη θέση της Ελούντας, μόνο και μόνο επειδή διώχνουν τις σκηνές και χτίζουν τερατουργήματα στις παραλίες. Λες και ο Μπέκαμ θα πάρει ξαφνικά τη γυναίκα του να πάνε διακοπές στην Πέρα Ραχούλα γιατί μόλις απέκτησε πιασοκωλέ ξενοδοχείο με σπα.

    Καλώς σε βρήκα 🙂

  4. inlovewithlife Says:

    @azoto
    Υπάρχουν πολλών ειδών ελεύθεροι κατασκηνωτές. Μία μικρή μειοψηφία ρυπαίνει αλλά αυτή φαίνεται. Σε καμία περίπτωση πάντως η ζημιά που κάνουν δε μπορεί να συγκριθεί με την πλήρη αλλοίωση της φύσης που επιφέρει η τουριστική ανάπτυξη του τσιμέντου και της ξαπλώστρας. Παράδειγμα – Ελαφόνησος στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον. Διαλέχτε και πάρτε.

    @agios thomas
    Και Εύβοια; Άστα να πάνε, δηλαδή.

    @νεφέλικας
    Καλωσήρθες!!! Ελπίζω να πέρασες καλές διακοπές. Όπως είναι τα λες. Να βγάλουμε τα φράγκα όλου του χρόνου σε ένα μήνα.

  5. azoto Says:

    Σίγουρα σ’ αυτό έχεις δίκιο. Σίγουρα η καταστροφή του περιβάλλοντος και της ταυτότητας ενός τόπου, από αυτού του είδους την τουριστική ανάπτυξη είναι ανεπανόρθωτη.

  6. kooliz Says:

    σκεφτειτε ομως οτι ο πληθυσμος της γης ολοενα και αυξανεται και η ελλαδα γινεται ολοενα και πιο ελκυστικος προορισμος. Για να μην «κατακλυστούμε» λοιπον απο campers δεν ειναι δυνατον να μην υπαρχει καποιο ρυθμιστικό μέτρο για την χρήση των παραλιων αλλα και των λοιπων κοινοχρηστων περιοχων της χωρας.. απλη λογική

  7. inlovewithlife Says:

    Η απλή λογική λέει ότι είναι πιθανότερο να κατακλυστούμε από μεγαθήρια ξενοδοχείων και να καταστρέψουμε τις όμορφες παραλίες μας από την άμετρη τουριστική ανάπτυξη. Όπως έγινε στην Ισπανία και την Ιταλία.

    Τέτοια σύνδεση πάντως – μεταξύ της αύξησης του πληθυσμού της γης και των ελεύθερων κατασκηνωτών – δε την περίμενα. Κάτι σαν «ασύμμετρη απειλή» και «στρατηγός άνεμος» μου ακούγεται.

    Άλλα πράγματα φοβάμαι στη ζωή μου όχι τέτοιου είδους απειλές.

  8. asaverle Says:

    Νόμος για τους χώρους κατασκηνώσεων και κατασκηνωτές δεν υπάρχει μόνο στην Ελλάδα. Υπάρχει σε όλη την Ευρώπη. Ο λόγος είναι καθαρά οικονομικός και απόλυτα λογικός. Αν μπορούσες να κατασκηνώσεις όπου ήθελες και όπως ήθελες δεν θα χρειαζόταν να νοικιάσεις το δωματιάκι του κύριου τάδε που είναι το μοναδικό του μέσο εισοδήματος. Δεν το θεωρώ καθόλου λάθος. Ρυθμιστικοί κανόνες και νόμοι πρέπει να υπάρχουν.
    @inlovewithlife ειδικά για την Ισπανία…για ποιες παραλίες μιλάς. Εκτός αν μιλάς ΜΟΝΟ για νότιοδυτικά παράλια της Andalucia όπως Fuengirolas, Marbella κτλ. Γιατί οι άλλες παραλίες της Ισπανίας είναι «καθαρές».

    Είμαι αντίθετος με την λογική του χτίζω ξενοδοχείο και καταστρέφω την παραλία. Μάλιστα 100 μέτρα από το σπίτι μου αυτή τη στιγμή χτίζεται ένα τέτοιο και (εκτός του ότι μου έχει κόψει όλη την θέα στη θάλασσα) έχει καταστρέψει την ομορφιά του τοπίου και να μην κάνουμε και λόγο για τις καρέτα που τις ξαποστείλανε (για την ίδια περιοχή μιλάω) προ πολλού.
    Αλλά, είμαι και αντίθετος με το να κατασκηνώνουμε όπου γουστάρουμε κι όπου βρούμε. Και γιατί εξάλλου θεωρείται όμορφο θέαμα 10άδες (ή και 100άδες) σκηνές σε μια όμορφη παραλία; Αισθητικά με ενοχλεί το ίδιο με το ξενοδοχείο… Η άποψη μου είναι αυτή.

  9. inlovewithlife Says:

    Είμαι αντίθετος με τις απαγορεύσεις και μάλιστα για να σε υποχρεώνουν να πληρώνεις κάποιον. Δεν επιτρέπεται σε κανέναν να καθορίζει τη σχέση μας με τη φύση και τη ζωή γενικότερα με αυτό το στρεβλό τρόπο έτσι για να «ζήσει» ο κύριος τάδε με το ξενοδοχειάκι. Αυτό δεν είναι λογική είναι παραλογισμός.

    Λογικοί θα ήταν κανόνες που προφυλάσσουν τη φύση και την κοινωνία από το άκρατο ατομικό συμφέρον αλλά όταν πρόκειται γι’ αυτούς οι προθέσεις της εξουσίας είναι γνωστές. Βλέπεις, δεν κερδίζει ο κύριος τάδε με το ξενοδοχειάκι και κυρίως κάποιοι πολύ λιγότερο κακομοίρηδες από αυτόν.

  10. asaverle Says:

    Τι εννοείς αντίθετος με τις απαγορεύσεις και μάλιστα όταν σε υποχρεώνουν να πληρώνεις κάποιον. Μα για ποιο λόγο νομίζεις ότι υπάρχουν απαγορεύσεις; Οι απαγορεύσεις υπάρχουν πάντα και μόνο για να πληρώνεις κάποιον. Μπορεί να μην συμφωνώ με την βάση της λογικής αλλά το θέμα δεν εξετάζει το συγκεκριμένο ζήτημα αλλά την σχέση μας με την φύση. Το παραπάνω γεγονός δεν οφείλεται στην εκμετάλευση – αυτή και μόνο – της φύσης από τον άνθρωπο για οικονομικούς σκοπούς αλλά γενικότερα στο θεμέλιο της κοινονικο-οικονομικής μας σύστασης σαν κοινωνία σε μία Ενωμένη ευρώπη και παγκοσμιοποιημένο δυτικό πολιτισμό. Οπότε το γεγονός ότι σου απαγορεύουν να κατασκηνώσεις σε ένα σημείο για οικονομικούς λόγους δεν έχει καμία μα καμία σχέση με το κατά πόσο σέβονται ή όχι το περιβάλλον. Κατά βάθος βέβαια αυτή η πολιτική έχει και άλλα παρακλάδια στις ρίζες της που δημιουργεί προβλήματα κυρίως μακροχρόνια στο περιβάλλον και τα οποία θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε λίαν συντόμως. Αλλά δεν είναι το θέμα της κατασκήνωσης το καίριο ζήτημα που είναι και τόσο καυτό ώστε να αρμόζει άμεσης λύσης. Κατασκηνώσεις σε Σύνταγμα και τα συναφή μόνο ως εξωπραγματικά μπορώ να τα χαρακτηρίσω και το μόνο αποτέλεσμα που μπορούν να έχουν είναι το αντίθετο από αυτό που είχαν θέσει σαν στόχο οι εμπνευστές του.

    Δεν μου απάντησες όμως πως βλέπεις την εικόνα «επιδρομής κατασκηνωτών» σε μια κατά τ’ άλλη ήσυχη και ειρηνική παραλία. Τα 100 db μουσικής το βράδυ, φωτιές στην παραλία (που ελάχιστοι φροντίζουν να μαζέψουν μετά), αποτσίγαρα και πεταμένα μπουκάλια δεξιά – αριστερά, ή ακόμα ακόμα και κατάληψη περιοχών από ορισμένους που επειδή έβαλαν μια σκηνή σε ένα σημείο νομίζουν ότι τους ανήκει για τα επόμενα 50 χρόνια. Όλα αυτά με θλίβουν και με εξοργίζουν και σαν πολίτη αλλά και σαν κατασκηνωτή που ζητάω λίγο περισσότερο σεβασμό στο περιβάλλον από τον ίδιο τον εαυτό μου και όχι από το κράτος που ξέρω ότι κρίνει τα πάντα σύμφωνα με το οικονομικό συμφέρον. Το να ζητάς όμως έτσι ξερά και δίχως καμία ουσιαστική μελέτη ελεύθερες κατασκηνώσεις παντού και πάντα μόνο ως καταστροφικό μπορώ να το δω. Το να ζητήσεις περισσότερη ελευθερία στους κατασκηνωτές, περισσότερους χώρους και σεβασμό στις επιλογές τους ναι. Αλλά να λέμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη.

  11. inlovewithlife Says:

    Για την επιδρομή κατασκηνωτών που προβλέπεις και εξοργίζεσαι απάντησα στο πιο πάνω σχόλιό μου προς τον kooliz.

    Θα σου διηγηθώ λοιπόν μια ιστορία. Η πανέμορφη Χιλιαδού της Εύβοιας είναι από παλιά το ιστορικό σημείο που συναντιούνται πολλοί ελεύθεροι κατασκηνωτές (η επιδρομή που λες). Ο τόπος αυτός τόσα χρόνια κρατήθηκε από τους ελεύθερους όπως ήταν, με σεβασμό προς το περιβάλλον. Πήγαινε τώρα να δεις πως τον έκανε η «ανάπτυξη». Σε λίγο που θα διώξουν και τους τελευταίους ελεύθερους, το μέρος δε θα θυμίζει σε τίποτα τα παλιά, η φυσική ομορφιά θα έχει καταστραφεί τελείως.

    Αν είσαι λοιπόν τόσο περιβαλλοντικά ευαίσθητος ενάντια σε αυτές τις επιδρομές ελεύθερων κατασκηνωτών (σαν επιστημονική φαντασία ακούγεται, απειλή;;;;), τότε για αυτά που συμβαίνουν σε όλες τις Ελληνικές παραλίες από την άκρατη τουριστική ανάπτυξη πρέπει να έχεις βγει πραγματικά από τα ρούχα σου. Σήμερα δεν έχουμε επιδρομή ελεύθερων κατασκηνωτών (ούτε πρόκειται ποτέ να έχουμε). Έχουμε καταστροφή της άγριας φύσης από βαριά τσιμεντένια μόνιμα οικοδομήματα στους αιγιαλούς, ασφαλτόστρωση, αποψίλωση παράκτιων δασών, ξαπλώστρες και σκουπίδια παντού κτλ.

    Ελπίζω να σου απάντησα. Στο πρώτο πάντως σκέλος του ποστ σου δεν κατάλαβα και πολλά. Ακτιβισμοί, όπως αυτός του Συντάγματος, φυσικά αλλάζουν την κοινωνία, στην κλίμακα βέβαια που γίνονται. Από τον ακτιβισμό στο Σύνταγμα προέκυψε μετά πορεία και κινητοποιήσεις στη Χιλιαδού ενάντια στους μπάτσους και ίσως και αλλού. Είναι θέμα κουλτούρας λοιπόν.

  12. asaverle Says:

    Καλά κοίτα πρώτα απ’ όλα δεν χρειάζεται να γελειοποιείς τα λεγόμενα μου και συγκεκριμένα όσον αφορά το «επιδρομή κατασκηνωτών». Πιστεύω να καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για σχήμα λόγου που περιγράφει μία συγκεκριμένη κατάσταση. Εξ άλλου γι αυτό τον λόγο είναι μέσα σε εισαγωγικά. Επίσης μην ταυτίζεις τα λεγόμενα μου σε περιεχόμενο δικών σου φράσεων και υπογρραμίζω την 5η σειρά που αναφέρεις: «(την επιδρομή που λες)». Δεν το θεωρώ δίκαιο.

    Όσον αφορά τώρα το νόημα. Σε όσα λες στο τελευταίο σου ποστ δεν διαφωνώ καθόλου. Ίσα ίσα που συμφωνώ στα περισσότερα. Περιβαλλοντικά ευαίσθητος ναι είμαι αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει και να συμφωνούμε στις μορφές αντίδρασης ή στις μορφές ακτιβισμού. Δεν κατέκρινα τον ακτιβισμό αλλά μία συγκεκριμένη πράξη που δεν θεωρώ επαρκή, μάλιστα την θεωρώ αποτρεπτική για τους «απ’ έξω». Πιστεύω ότι καταλαβαίνεις ότι το συγκεκριμένο θέμα (οι απ’ έξω – εαυσθητοποίηση περισσότερου κόσμου) είναι επίσης σημαντικό και σαφώς αποτελεί θέμα προς συζήτηση αλλά και πεδίο ανταλλαγής απόψεων.

    Δεν είμαι υπερασπιστής του τσιμέντου ούτε της ομπρέλας. Νομίζω ότι έγινα σαφής ότι και οι ομπρέλες, καντίνες τσιμέντα αλλά και οι σκηνές δεξιά αριστερά, πάνω κάτω και γύρω γύρω με όλα τα συνοδευόμενα τους με εκνευρίζουν αφάνταστα. Όπως επίσης με ενοχλεί και η λογική της «καβάντζας». Αφήνω σκηνή, έρχομαι σε 3 μήνες, φεύγω σε 3 μήνες και την αφήνω εκεί για του χρόνου… Είναι τόσο παράλογο να θες να δεις μια παραλία όπως την γένησε η μάνα της;

    Τέλος, αναφέρω ότι ΔΕΝ επισκέπτομαι παραλίες με πολύ κόσμο ούτε με έντονο το στοιχείο του «πολιτισμού». Σου κάνω γνωστό ότι προσωπικά έχω αυτή την δυνατότητα μιας και ο τόπος που κατοικώ (Κρήτη) διαθέτει πολλές (ακόμα) αγνές παρθένες παραλίες που ούτε πολλοί Έλληνες ξέρουν και ακόμα λιγότεροι τουρίστες. Μια ευλογία λοιπόν που έχω δει πολλές φορές να καταστρέφεται από ντόπιους και ξένους. Δεν είναι λίγες οι φορές που από την μια σεζόν στην άλλη είδα παραλίες να εξαφανίζονται υπό τον «ετσιθελισμό» της πλαστικής καρέκλας, της ομπρέλας ΑΛΛΑ ΚΑΙ της σκηνής συνοδευόμενη με στερεωφονικό ipod να παίζει Add (n) to (x) και όχι μόνο. Δεν είναι και λίγο η παραλία που πήγαινες από μικρός και αγαπούσες ξαφνικά να την δεις με 100άδες ομπρέλες στη μια μεριά και από την άλλη άκρη 10άδες σκηνές. Το θέμα δε των – όντως – λίγων κατασκηνωτών που μολύνει και ηχορυπαίνει είναι υπαρκτό πρόβλημα και όχι επιστημονική φαντασία. Επισημαίνω λοιπόν ότι κατασκηνωτής δεν σημαίνει και απαραίτητα περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένος ούτε οικολόγος. Απλά υπογραμμίζω μια διαφορετική πτυχή του θέματος. Μια άλλη οπτική αν θες χωρίς να σημαίνει ότι δεν συμφωνώ με τις δικές σου παρατηρήσεις για την «άλλη άκρη» του προβλήματος όσον αφορά την τσιμεντοποίηση και εκμετάλλευση (μέχρι τελικής πτώσης).

  13. Nelly Psarrou Says:

    Το θέμα της απαγόρευσης του ελεύθερου κάμπιγκ είναι πρωτίστως θέμα Ελευθερίας. Είναι ένα θέμα ευρύτερο, πε διαστάσεις και επιπτώσεις σε όλα τα πράγματα της ζωής μας. Γράφω ένα βιβλίο τώρα γι’ αυτό, για την ελευθερία δηλαδή, και έσω ήδη αφιερώσει ένα μεγάλο κομμάτι του στην κατασκήνωση. Όταν το τυπώσω, θα σας στείλω το σχετικό κομμάτι για την κατασκήνωση.

    Προς το παρόν, θέλω δυο πληροφορίες, από όποιον έμενε στο Να στην Ικαρία φέτος τον Αύγουστο.
    – Γύρω στις 10 Αυγούστου, οι μπάτσοι με έναν αντιπρόσωπο της δημοτικής αρχής πήγαν μεσημέρι στο Να και ξηλώσαν κάτι σκηνές (και μετά φύγαν αφού τους έκραξε ο κόσμος). Ο αντιπρόσωπος αυτός ήταν ο αντιδήμαρχος:
    – Την ίδια περίοδο, κάνανε οι μπάτσοι ντου στο Να ΒΡΑΔΥ (!!!) και βγάλανε κόσμο από τις σκηνές και τους ξηλοκοπήσανε: Επιβεβαιώστε μου την πληροφορία.
    Ευχαριστώ
    Νέλλη

  14. inlovewithlife Says:

    Φοβάμαι ότι δε μπορώ να σου επιβεβαιώσω τίποτα, γιατί δεν ήμουν εκεί. Δυστυχώς δεν έχω και κάποιον γνωστό που θα μπορούσε να απαντήσει.

    Συμφωνώ με την προσέγγιση του θέματος. Το κέρδος και εμπορευτικοποίηση του σύγχρονου καπιταλισμού έχουν την τάση να αποικιοποιούν ως ιός κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής που μέχρι πρότινος έμενε απρόσβλητη και να την αλλοιώνουν. Κάτι τέτοιο γίνεται και στην επαφή με τη φύση.

    Όταν γράψεις το βιβλίο, κάπως να το μάθουμε.

  15. Ελεύθερη Κατασκήνωση & Καταστολή « IN LOVE WITH LIFE Says:

    […] Δείτε παλαιότερο πόστ και εδώ […]

  16. Σκότωσε το Χίππυ που Έχεις Μέσα Σου « IN LOVE WITH LIFE Says:

    […] 1, […]

  17. Περί ανελευθερίας της κατασκήνωσης « αναΜορφωση – συνΙστολογιο Says:

    […] Διαβάστε και εδώ. […]

Σχολιάστε